2014. augusztus 28., csütörtök

Mandulás almatorta némi körtével


Ősszel almatortát kell süni, és kész. Ezen a téren semmi változás. Most is ezt sütöttem (többek közt) vasárnap, és most is isteni lett. Persze mindent jól megkevertem, abból csináltam, amit épp találtam itthon. Szerintem nagyon jó lett, persze nem kóstoltam.

Hozzávalók (egy nagy Ikeás formához - még egyszer köszi, Kisvax!):
- 25 dkg liszt (kétharmad rész teljes kiőrlésű tönköly és egyharmad finomliszt)
- 12,5 dkg vaj
- 1 tojássárgája
- 1 evőkanál porcukor
- 1 nagy csipet só
- 1-2 evőkanál  hideg tejszín (víz is jó)
- kb. 2 kg alma
- kb. 50 dkg körte
- fahéj, vanília, mandulalikőr
- cukor vagy ilyesmi
- 2 evőkanál barna cukor
- 1 nagy marék mandulalapka
- 1-2 evőkanál házi zsemlemorzsa

A szokásos módszerrel összegyúrtam a tésztát: aprítógépbe dobtam a fagyos, felkockázott vajat a lisztekkel, porcukorral, sóval, összemorzsásítottam, utána egy deszkán összegyúrtam a tejszínnel. Lisztezett deszkán vékonyra kinyújtottam (elég szakadós, nem könnyű bánni vele), és kibéleltem vele a kivehető aljú turmixgép akarom mondani piteformát, úgy, hogy legyen oldala is. Beraktam a hűtőbe, amíg elkészült a töltelék. Nekem volt még tavalyi cukormentes körtelekvárom, azt használtam. A friss körtét meg kell hámozni, feldarabolni, és megfőzni, utána összeturmixolni, hogy sima pép legyen. Az almát meghámoztam. Két szép darabot félreraktam a tetejére, a többit kicsumáztam, felkockáztam, és víz nélkül roppanósra pároltam. A körteszószból félretettem egy szűk decit a tetejére. A többit összekevertem a párolt almával, raktam hozzá cukrot, fahéjat, vaníliát, mandulalikőrt. Teljesen kihűtöttem. A hideg, nyers tésztát megszórtam a zsemlemorzsával, rákanalaztam az almás-körtés cuccot. A tetejét kiraktam vékonyan felszeletelt nyers almával. Megszórtam fahéjjal és barna cukorral, mehetett a 200 fokos sütőbe. Amikor már majdnem kész volt (onnan látszik, hogy jól megpirul a széle), lekentem a félretett körteszósszal, és megszórtam a mandulával. Már csak addig sütöttem, míg éppen csak megpirultak rajta.

Napi cukinak meg egy pont megfelelő forma. A dagi cicánk annyira gusztusosan el tudja rendezni magát, hogy az valami csuda.



1 megjegyzés:

Lizi írta...

Cukor vagy ilyesmi :) ez nagyon tetszik :)