2023. október 3., kedd

Saját gyömbér nevelése


A gyömbér az új őrület nálam, mondjuk már nem nevezhetjük újnak, mert írtam is már róla tavaly, mint a mindenre jó csodaszerről, és én tényleg így is érzem. Nem minden csodatévő hatását figyeltem meg magamon, amit terjesztenek róla, de az kétségtelen, hogy ha valami olyat eszem, ami nem jó a gyomromnak (pl. sajnos a fokhagyma, vagy a bab, borsó, lencse, vagy néha a hagyma), akkor egy csésze gyömbértea pillanatok alatt rendbe hoz. Nemrég olvastam a hobbikerten egy cikket arról, hogy lehet 5 lépésben saját gyömbért szüretelni, és neki is kezdtem. Igaz, azt írják, hogy a növény neveléséhez legideálisabb február-március tájékán nekikezdeni, de nekem most olyan szép az erkélyem, mióta Toma segített átrendezni, és gyömbért is tudok szerezni a boltból, és még olyat is amin van egy szem rügy, szóval nem bírtam februárig várni.

Tehát, ez az 5 lépés (ami szerintem 5+1 lépés):

1. lépés: A gumót 5 cm-es darabokra kell vágni, minden darabon lennie kell egy rügynek. Nekem egy rügy volt, ezért egy darab 5 cm-es darabra vágtam a gyömbéremet:

Éjszakára vízbe áztattam, ahogy írták.

2. lépés: Egy nagy, kb. 30 cm magas virágcserepet kétharmadig megtöltöttem földdel, ebbe tettem a gyömbérdarabot:

Befedtem 2 cm vastagon földdel.

3. lépés: Megnedvesítettem a földet, a virágcserepet pedig lefedtem egy műanyag zacskóval. Meleg helyre tettem az erkélyen, egy napsütötte polcra, a zsálya és a bazsalikom közé:

4. lépés: Mindennap megnéztem a földet, és pici vizet öntöttem rá, hogy nedves maradjon. Néhány hét utánra ígérték, hogy megjelennek az első hajtások. Augusztus 24-én, csütörtökön kezdtem a kísérletet.

5. lépés: Ha a növény kihajt, megszabadulhatunk a műanyag zacskótól, napos helyre állíthatjuk, nyáron az erkélyre is kitehetjük. A földjét mindig tartsuk nedvesen.

+1 lépés: Amikor elutaztam Máltára szeptember 16-án, még semmi mozgás nem volt tapasztalható a cserépben, le is szedtem róla a zacskót, hogy tesóm kényelmesen tudja locsolni, ha akarja. Őt kértem meg a növényeim gondozására, és mondtam neki, hogy ezt nem kell locsolni, de gondoltam, hogy nem jegyezte meg. Ha nem utazom el, én már nem locsoltam volna a gyömbéremet. Teljesen lemondtam róla. Erre mi történt mire visszajöttem? Ez:

Tehát a +1 lépés, hogy bízzuk szakemberre a locsolást! Szeptember 23-án jöttem vissza Máltáról, és akkor már ez a picike kibújt a földből, tehát legalább 28 nap kell neki (ezt augusztus 24-től szeptember 21-ig számoltam).

Ma ilyen nagy már a gyömbérem:

Annyira kíváncsi vagyok, milyen lesz a növény. A cikkben azt írják, hogy kb. 8 hónap múlva lehet betakarítani, de én nem fogom megenni a gyömbér-gyerekemet, az tuti. Októberben kell leszüretelni, amikor a levelek sárgássá válnak és a növény a földbe kezd húzódni. Remélem, az én kis gyömbéremmel nem fog semmi ilyesmi történni.

Október 24-én, 2 hónapos szülinapján:


Az alsó 2 levele elkezdett barnulni, mert volt egy-két hideg éjszaka és kint felejtettem az erkélyen. De most már minden este behozom, remélem nem lesz beteg!

November 24-én, 3 hónapos szülinapján:

December 26-án, mintha semmit nem fejlődött volna, sőt, kezd elszáradni:



Napi cuki az erkélyem lesz, ahogy a máltai nyaralásomról visszatérve, a profi locsolás után visszakaptam:

Ezek sziklakerti növények, unokabátyáméktól kaptam azzal, hogy a jobb szélen lévő apró levelű növény még az én családomtól származik a Sas-hegyről. 

Ő az. A nevét sajnos nem tudom.

Balra tőle (az edényben középen) ez a gyönyörű virágú szintén sziklakerti növény van:
Tesóm megnézte egy növényhatározó applikációval, és a neve: Bíborvörös délvirág. A latin nevével nem vagyok kibékülve, úgy hívják, hogy Delosperma cooperi

Közelebbről:

Nagyon gyönyörű, minden délben kinyílik az összes virágja, most már csak egy van, aztán estére becsukódik.

Balra tőle szintén egy sziklakerti növény van, ő még nem lett beazonosítva. Mindhárom elég szívós fajta, meg se kottyant nekik az átültetés. Ha bárki szeretne belőlük, nyugodtan szóljon, szívesen adok!

Krizantémok készülnek a virágzásra. Mind sárga lesz. A szeptember 14-i fotókkal össze lehet hasonlítani, hogy micsoda burjánzás következett be, amíg odavoltam.


Itt a háttérben egy különleges krizantém, ami ilyen nagyra nő, és fehér lesz. Előtérben a kis gyömbérem.

További sárga krizantémok, nem tudok betelni velük. Tudom, hogy sokan nem szeretik, de én nagyon, mert annyira igénytelen, és pont akkor kezd virágozni, amikor minden más már végzett vele.

A fűszereim: snidling, citromfű, kakukkfű


Fönt: két oregano, alatta: bazsalikom, borsikafű, zsálya, legalul: varjúháj és menta

Ez egy szülinapi bejegyzés, és Mazsi kérésére felelevenítem a tavalyi szülinapomat. Felhívott Mazsi pánikban lévő hangon:

- Szia, boldog szülinapot! Tudnál kölcsön adni xxx.xxx forintot? 

Ennyi a történet. Idén nem hívott, talán most nem jött a redőnyszerelő... (ez csak poén, felköszöntött természetesen!!!! Csak nem tudtam kihagyni ezt a béna poént). 

A háttérsztori egyébként az, hogy két ATM-nél is járt, hogy felvegyen pénzt a számlájáról, mert váratlanul jöttek a szerelők, de mindkét automatával volt valami baj. A második helyen, ami tőlem kb. 2 saroknyira van, már pánikolt, és felhívta az anyukáját, hogy nem tud a pénzéhez jutni, mit csináljon, ott vannak a szerelők a lakásban. Anyukája mondta, hogy esetleg próbálkozzon nálam, hátha... Kérdezte anyukáját, hogy oké, de el tudná-e hozni őt kocsival hozzám. És csak a pár másodperces döbbent csöndből jött rá, hogy a kérdés nem értelmezhető ezeknél a távolságoknál. Szóval felhívott engem, és félig sokkos állapotban mondta, hogy boldogszülinapotkénelóvé. És milliószor elnézést kért, hogy így köszönt fel. Azóta röhögök ezen. Ja, és gyalog jött az automatától idáig (két sarok).

Tényleg csak Mazsi kérésére írtam meg, imádja a sztorit visszahallani. Idén írta messengeren, hogy fel fog hívni szülinapomra, de most nagyon dolgozik. Válaszoltam neki, hogy oké, és készültem pénzzel, köszönthet!

Napi cuki a két cica, ahogy megfigyelés alatt tartják a belső udvart:


Ez meg egy elég érdekes decemberi cikk a Telexen a gyömbérről, és egy csomó felhasználhatóságáról.

2 megjegyzés:

csincsilla írta...

mennyire édesek! és boldog szülinapot, lányok. csodálatos a balkonod, gyönyörű, rendezett, és mindenki nagyon jól van. sajnos nálam ez nem mondható el, egyik sem, azt hiszem.
a gyömbért pedig majd fotózd, léci, nagyon érdekel, hogy mi lesz vele. nekem is sok eü gondom van, de sajnos utálom a gyömbérteát. egyébként hogy csinálod? mármint a gyömbérteát? remélem, nem azt fogod válaszolni, hogy belelógatsz egy teafiltert.

Andi írta...

Köszönjük és köszönöm és köszönik!

Itt írtam a gyömbérteát: https://csincsilla.blogspot.com/2022/05/gyombertea-mindenre-jo-csodaszer.html

Kb. 1 cm-es darabot megpucolok, felkarikázok, ráöntöm a forró vizet (máshol olvastam, hogy forralni kell, de én nem szoktam), és egyszer csak megiszom. Aztán még egyszer leforrázom, mert megint finom lesz. Van fotó a gyömbér karikázásáról a fenti linken a bejegyzésben! 😁

Van, hogy másik teába teszem, mondjuk citromfűteába, ilyet is próbálhatsz, hátha úgy megszereted.