2023. december 26., kedd

Julia Child-féle francia omlett


A december első két hetében átélt valamilyen betegségnek volt még egy olyan furcsa tünete is, hogy amikor lázas voltam, akkor nem láttam jól. Mintha két dioptriát romlott volna a szemem. Másoktól is hallottam ezt a láz okozta látásromlást. Emiatt nem tudtam dolgozni 2 napig, mert nem tudtam elolvasni a monitoron a betűket. Könyvet se tudtam olvasni, így aztán kerestem egy sorozatot, és azt néztem félkómásan, amikor nem aludtam. Ez pedig az HBO-n a Julia Child életéről szóló sorozat volt, már nem először nézem meg, lenyűgöz ennek az embernek életereje, vidámsága. Most még ráadásul, mivel nem tudtam enni, de nagyon éhes voltam, lenyűgözött még az omlettje is, és alig vártam a gyógyulást, hogy megcsinálhassam. A képen a második próbálkozásom látható, de még folytatni fogom a gyakorlást. 

A sorozat után megnéztem egy hosszú, majdnem 30 perces videót is tőle az omlettkészítésről, de egy csomó trükköt, amit tanít a videóban, elfelejtettem, miközben készítettem. Annyi mindenre kell figyelni!

A lényeg ez:

  1. Két, maximum három tojásból készüljön egy adag.
  2. A tojásokat nagy mozdulatokkal kell verni, legalább fél percig sóval és borssal. Olyan 30-40 mozdulat, amíg a fehérje és a sárgája teljesen össze nem keveredik.
  3. A vajat (kb. 1 evőkanálnyit) a serpenyőben nagyon-nagyon fel kell forrósítani alacsony lángnál (kb. 2-3 percig kell forrósítani). A vaj fel fog habzani, és akkor lesz sütésre kész, amikor a hab kezd enyhülni, akkor kell beleönteni a tojást. Tehát amikor a vaj már majdnem kezd barnulni, de még nem barnult meg.
  4. Néhány videóban ilyenkor villával iszonyú gyorsan elkezdi keverni a tojást a vajjal, de van, ahol csak a serpenyőt rázogatja, amíg a tojás le nem csúszik a szélére. Viszont minden esetben a nyelénél fogva felemeli a serpenyőt a tűzről úgy, hogy a nyéllel szemközti ponton még leér a tűzhelyre. Tehát megbillenti.
  5. Amikor 45 fokos szögben áll a serpenyő, akkor villával legörgeti a tojást vagy rázogatja, és még egy picit süti, majd speciális mozdulattal átgörgeti egy előmelegített tányérra.
  6. Megszórja petrezselyemmel. Ha ideges, mint egy alkalommal a filmben, akkor fél méterről dobja rá az aprított petrust a férje tányérjára. Isteni!

A videóban azt is elmagyarázza, hogy tapadásmentes, 20 cm átmérőjű serpenyő kell, neki amerikai, vastag alumínium* van, amit "befűszerez" az első használat előtt, és tapadásmentessé tesz sóval és olajjal, így: A vásárlás után, amikor hazaérsz a serpenyővel, azt rögtön elkezded melegíteni, és addig melegíted, míg egy kicsit túl meleg lesz a kezednek. Majd öntesz bele olajat, és így hagyod állni egy éjszakán át. Az olajat ezután ki lehet önteni belőle. És csak mielőtt elkészítenéd az omlettet, teszel bele sok sót (a serpenyőbe), felteszed a tűzre, és egy papírtörlővel bedörzsölöd. Aztán kiöntöd belőle a sót és egy másik, tiszta papírtörlővel kidörzsölöd teljesen tisztára. És csak ekkor lesz tapadásmentes és áll készen a serpenyő az omlettsütésre! Ez a sózás fogja megakadályozni, hogy leragadjon a serpenyő aljára a tojás. Persze manapság ehelyett már van teflonbevonat. De ha esetleg olyan helyzetbe kerültök, hogy nincs teflonserpenyőtök, például egy hajótörés során egy lakatlan szigeten, akkor ne felejtsétek el, amiket itt írtam. Az omlettsütő serpenyőt nem kell kimosni, de ha véletlenül ki kell mosni, akkor utána az olajozást meg kell ismételni.

*Itt a 60-as évekről van szó, amikor még az alumínium edények nem voltak halálos ellenségek, de Mazsi szerint a rozsdamentes acél a legjobb, a nagy üzemi konyhákban is azt használják. Nekünk jó lesz a teflon is, csak abban ne a villával kevergetős módszert válasszuk.

A videó végén készít egy omlettet paradicsomszósszal, tejföllel és sajttal meggrillezi a sütőben, és ropogós salátával, francia kenyérrel, valamilyen nem francia sajttal és vajjal (amit a franciák nem tesznek az asztalra, azt mondja, hanem inkább a főzéshez használnak belőle sokat, de mi teszünk az asztalra is), és traminer (?) fehérborral tálalja, ami nagyon jól illik az omletthez, mondja ő. Ti is úgy érzitek, hogy nagyon menő, hogy a reggelihez fehérbort ajánl? Imádom a nőt!

Aztán biztatásként azt mondja, hogy csak gyakorolni kell az omlettkészítést, ami nagyon szórakoztató tevékenység. Bon Appétit!

Harmadik próbálkozás 2024. januárjában:


Szerintem ez már majdnem tökéletes. Nézzétek, milyen krémes belül:


Tényleg jó szórakozás!

Napi cuki pedig megint Amy mert megnézte, hogyan árad a Duna:


A sok havazás után betört a tavasz, úgyhogy elolvadt minden hó és minden hóember, és emelkedik a vízszint a Dunán. Állítólag holnap, vagy holnapután fog tetőzni. Én is megnézem majd! 

Amy teljesen kiakadt ezen, ami érthető is, mert tegnap még hóembert csinált, ma meg csak víz van mindenhol.

Nincsenek megjegyzések: