2023. december 31., vasárnap

Mákos tejbegríz pohárkérm - eperrel és tejszínhabbal

Felhívtam ma unokabátyámat, hogy boldog új évet kívánjak, és mellesleg megkérdeztem, mit csinálnak éppen. Azt mondta, receptet keresnek az interneten két hal megsütéséhez, mondta is, hogy milyen halak, de elfelejtettem. Eszembe jutott anyám mondása arra, ha szilveszterkor halat eszel: Elúszik a szerencséd! ha csirkét eszel szilveszterkor: Kikaparja a szerencséd!, ha disznót eszel: Kitúrja a szerencséd! További pozitív szilveszteri gondolatai, arra hogy mit csinálok szilveszterkor: takarítasz? dolgozol? főzöl? mosol? teregetsz? Naneeee! Egész évben ezt fogod csinálni! (Micike szólt, hogy ez nem szilveszterre, hanem január 1-jére vonatkozó népi jóslat. Sajnos ezt se sikerült megjegyezni, talán majd most.) Na, hát ezért hosszú listám volt mára, hogy mi mindent csináljak szilveszterkor, mert mindent szeretnék a továbbiakban is csinálni, mert legjobban azt utálom, ha korlátozva vagyok és nem csinálhatok valamit. Tehát mindent csináltam ma is. Főztem is, és majd jövök a receptekkel jövőre. (Csak nem tudom mikor, mert az első két hét nagyon durva lesz munkaügyileg.)

Ez a mákos tejbegríz pohárkrém viszont nem ma készült, hanem a karácsonyi bulim része lett volna. Mindenképpen pohárkrémet akartam csinálni a családomnak, mert kaptam Tomától ezeket a gyönyörű egyforma befőttesüvegeket, amikben valamelyik házhoz szállító cég küldi a desszertet. Ezek olyan jól néznek ki, és ha nem eszik meg a vendégek, akkor el is tudják benne vinni. Volt olyan gondolatom is, hogy tiramisu pohárkrém legyen, de amikor a kísérleti adagot elkészítettem, elment a kedvem tőle,  mert megint nem sikerült tökéletesre. Tejszínhabbal csináltam tojássárga helyett, és a tejszínhab már nem a barátom. 

Ez itt tesóm adagja, ő még málnát is kapott hozzá.

Meg is fogadtam, hogy veszek majd egy doboz Bilagitot, ha jól emlékszem, Anyuci mindig ebből kapott be egy-egy szemet, amikor tudta, hogy olyat fog enni, ami nem a barátja, és aztán ette boldogan. Én is ezt fogom csinálni!

Hozzávalók:

  • 5 dl tej
  • 5 csapott evőkanál búzadara
  • csipet só
  • 3 evőkanál darált mák
  • 2 evőkanál cukor
  • 1 evőkanál nem darált mák
A tejet feltettem melegedni beletettem a búzadarát és a sót és folyamatos kevergetéssel (kézi habverővel) főztem 5 percig, amíg besűrűsödött. A harmadik percnél beleszórtam a darált mákot és a cukrot is, majd legvégül a nem darált mákot is. Aztán még löttyintettem hozzá egy kis tejet, hogy ne sűrűsödjön be nagyon. Három pohárba/befőttesüvegbe szétosztottam. Eddig a pontig jól elkészíthető előre is.


Ezután lehet bármivel díszíteni akár tálaláskor, akár előre. Én úgy képzeltem, hogy a hideg mákos tejbegrízre teszem majd a forró epret, és arra a hideg édes tejszínhabot. De variálható sokféleképpen, mehet rá bármilyen savanykás gyümölcs, akár úgy is, hogy étkezési keményítővel összefőzve, hogy kicsit kevésbé legyen folyós. A tejszínhabba pedig mehet habfixáló. Ezek közül én egyiket se csináltam, és így is finom lett, tesóm azt mondta, nagyon ízlett neki, csinálhatok ilyet máskor is, és hogy az eper leve jól fellazította a tejbegrízt. (Előzőleg nyafogtam, hogy túlságosan megszilárdult a tejbegríz, fel lehetne habverővel verni üvegbe töltés előtt, mint a finn grízes-epres desszertet, vagy fel lehetne lazítani egy kis tejszínhabbal.) Az epret én egy kis cukorral mikróban összemelegítettem. Az eper a mélyhűtőből volt. Lehet helyette meggyet is használni.

Ilyen, amikor a mákos tejbegríz összekeveredik az eperrel és a tejszínhabbal.

És ki mit csinált szilveszterkor (amit jövőre is fog csinálni!)? Azt tudom, hogy Amy vendégségben volt tesómnál, és kapott a finomságokból!


és Remi fát ültetett Máltán:

Itt megnézhető a videó a vidám társaságról, hárman tíz fát ültettek, plusz volt egy fehér bundás cuki is.

Én pedig írtam a blogba, és gondolom már tudjátok, hogy ez mit jelent! Mindenkinek boldog új évet! Ne szomorkodjatok! 


Bálint gazda meg azt írja egy helyen, hogy  "A mák hidegtűrő növény, ezért a magját minél korábban kell a finoman elmunkált talajba elvetni. Mint gyakorló gazdának, akkor volt a legjobb máktermésem, amikor egy esztendőben - szép, napos időben - szilveszterkor vetettük el a mákot."  - de szerintem ezt már beírtam valamelyik bejegyzésbe valamikor.

Nincsenek megjegyzések: