2024. július 10., szerda

Eggs Beni helyett Eggs Andi

Félek, hogy túl nagyképű az átnevezés, de ez még nem az igazi Eggs Benedict, mert nem csináltam hozzá se angol muffint, se hollandi mártást, ezért nem nevezhetem Eggs Beninek. És az a helyzet, hogy angol muffint egyelőre nem is tervezek csinálni, de a hollandi mártás a következő alkalommal már menni fog szerintem. 

Erre a kajára is évek óta készülök, mint az angol reggelire. Nekem ez az egyszerre sok minden készüljön el című műsor nagyon stresszes. A buggyantott tojás meg, hát hogy is mondjam, az olyan hogy lélekben napokig kell rá edzenem. (Mármint arra, hogy elviseljem a kudarcot, ha jön.) Pedig Miss Marple mindig ezt eszi reggelire, szóval szeretnék majd belejönni. 

Arról is szól ez a bejegyzés, hogy a tapasztalataimat leírjam valahol, és ezekből a jegyzetekből tudjak legközelebb kiindulni. Mert egy ennyire bonyolult 😅 ételnél szükségem van mindenféle mankóra! 

Két receptből indultam ki. Az egyik Ács Bori Eggs Benije, innen a hollandi mártást fogom elkészíteni, és azt vettem át, hogy nem kell ragaszkodni az angol muffinhoz, mert pirított kovászos kenyéren vagy rozskenyéren még finomabb lesz. Ezt most kipróbáltam, és igaz is. És hát addig amíg ilyen gyönyörű kovászos kenyér jön ki a sütőmből, addig nem is kell angol muffinokkal bajlódnom (és rozskovásszal készült, mert azt szeretem a legjobban).


A másik receptet, amit a buggyantott tojáshoz használtam, Fűszeres Eszternél találtam. Ezt már többször kipróbáltam, és volt amikor sikerült, volt amikor nem. A leírás szerint vizet kell forralni egy nagyobb lábosban, egy nagy csipet sóval és egy evőkanálnyi ecettel. A lángot annyira vissza kell venni, hogy éppen csak gyöngyözzön. Óvatosan, egyenként bele kell engedni egy merőkanálból a felütött tojásokat, és nem kell formázgatni vagy örvényt csinálni. Amikor minden tojás benne van a vízben, el kell zárni a lángot és 6 percig hagyni a vízben a tojásokat. Ekkor tökéletes lesz.


Mai tapasztalatok:

  • Elővettem a tojásokat egy kicsit, kb. fél órával hamarabb, hogy ne legyenek hűtőhidegek. Ezek nagyméretű tojások voltak.
  • Nekem kerámialapos tűzhelyem van, nem gáz. Kábé 2,5 liter vizet forraltam a tojásoknak. Amikor felforrt a víz, visszavettem 4-esre a fokozatot, még forrt, de már nem olyan nagyon. úgyhogy 3-asra lejjebb vettem, ekkor gyöngyözött, ezt kevésnek ítéltem, úgyhogy visszatettem 4-esre, de ez meg sok volt. Ment vissza 3-asra.
  • Amíg ezzel kísérleteztem, megpirítottam 3 szelet kovászos kenyeret. Még melegen megkentem majonézzel.
  • A tojásokat egy kis tálkába egyenként felütöttem, és nagyon óvatosan beleengedtem a vízbe. Nagyon ijesztő volt, mert szétterült a fehérje, mint egy medúza, de aztán ezzel nem volt gond. Azt hittem, annyi neki.
  • Amikor a harmadik tojás is belekerült a vízbe, lekapcsoltam a lapot, és még a lábost is levettem róla, hogy ne melegítse tovább a vizet.
  • Beállítottam 5 percre a stoppert. Azért nem 6-ra, mert azt gondoltam, hogy sokat bénáztam a tojásokkal. A sonkákat közben elhelyeztem a majonézes pirítóson.
  • Az első tojást 2 perc letelte után vettem ki, az volt az, amelyik kifolyt teljesen. A sültkrumpli-kiszedőt használtam, de erről nem tudott minden víz távozni. Valami más kell.
  • A második tojást 3 perc letelte után vettem ki, ez elég jó volt.
  • A harmadik tojást 4. és 5. perc között vettem ki. ez is jó volt, csak egy pici részen keményedett meg a sárgája, de az is jó volt még.
  • Meg kell tudnom, hova kell kivenni a tojásokat, hogy ne vizezzem össze a kenyereimet. Mert most a kenyerek tetejére szedtem ki őket. Jó lenne úgy leszárítani, hogy ne tegyem őket tönkre.
  • Ja igen, és olyan tányérra kell tenni a kenyereket, amiben vízszintesen maradnak, nem dőlnek befelé, hogy ne folyjon le róluk a tojás.
Összegezve: legjobb a tojások mellett állni, és amikor szemre jónak tűnnek, akkor kiszedni őket.

Nagyon-nagyon finom volt! Legközelebb úgy lesz, hogy kezdem a hollandi mártással, és a többi itt felsorolt lépésekkel folytatom. Az, hogy baconszalonnát is süssek, majd egy emelt szintű vizsgán lesz. most prosciutto-szerű nyers, füstölt, szeletelt sonkát használtam. Az ebédet egy nagy pohár - sok jégkockával lazított - frissen "facsart", jéghideg őszibaracklével zártam. 

Amúgy még ahhoz a gondolathoz is szoktatnom kell magam, hogy a 3 buggyantott tojás és a hollandi mártásban a 2 tojás sárgája, az összesen 5 tojás egy evésre. Hmm. 


A félelmeim ellenére azért választottam ezt a kaját ebédre, mert nem voltam képes többre. Nagyon meleg van, a lakásban most éjszaka 28,5 fok, de nappal se volt kevesebb. Az erkélyen 40 fok van este. Tudom, máshol több van. De most már kénytelen vagyok légkondizni, na nem egész nap, csak reggel meg este.


Amyvel és Vikivel várjuk az esőt. De nem látszik ennek a kánikulának a vége, nyaf. Amit én láttam jövő szerdáig, még melegebb is lesz. Ha legalább éjszakára lehűlne, jobban lehetne bírni, de itt semmi változás, csak a forróság dőlne be az ablakon, ha kinyitnám. Nagy szenvedésemben rendszeresen megnézem a stockholmi időjárást is. Ott most 18 fok van, és 23 lesz holnap a legmagasabb. Szeretnék oda születni legközelebb! (Ha muszáj valahova.)

3 megjegyzés:

csincsilla írta...

hát először is elképesztően gyönyörű a kenyered. kicsit irigykedem, hogy őszinte legyek. én még csak a focacciánál tartok, vagy még ott sem. irtó bonyolult dolgokat csinálsz, kár, hogy nem lakom közelebb, mennék reggelizni.
Amyke meg cukorfalat. és stockholmban sem annyira jó, hideg a tenger.

Andi írta...

Képzeld, ez az a kenyér, amit úgy indítottam, hogy kimértem a lisztet és ugyanannyi vizet öntöttem rá, aztán csak szemre adagoltam hozzá a liszteket, és nem tudtam, hogy elég lesz-e a kovász hozzá. És ezzel volt, hogy leégetett a forró gőz, és aztán meggyulladt a sütőpapír. Szóval ez a recept a nagy lyukakhoz.

csincsilla írta...

én is szemre szoktam adagolni, az tökre megy. papírgyújtás még nem volt, lehet, hogy az hiányzik.