2011. november 2., szerda

Litván töltött burgonyakifli gombamártással


Jó, nem kifli lett, hanem rolád, mert nagyon nehéz volt formázni. Már eleve gyanús volt a recept olvasásakor is, hogy az áttört krumplihoz csak mokkáskanálnyi lisztet kell adni. Valahogy előre el tudtam képzelni, hogy mi lesz ebből, ennek ellenére viszonylag könnyű volt vele dolgozni.

Mazsit láttam vendégül hétfő este, hogy élménybeszámolót tartsunk: ő Spanyolországról, én pedig Erdélyről. Szerettem volna valami spanyol kaját kinézni neki Európa eszik c. szakácskönyvemből, de egyik recept se volt szimpatikus, ezért választottam ezt a litván burgonyakiflit. Úgyis olyan sokféle nemzetiségű új barátja lett Mazsinak (török, görög, bolgár, lett, szlovén, német, francia, spanyol), hát gondoltam a litván vacsora is kapcsolódni fog a témához.

Mint írtam, a spanyol receptek közül egyik se nyerte el a tetszésemet, és Mazsi se mesélt semmi jót az ott kóstolt ételekről, igaz, nem turistáskodni, hanem dolgozni ment Menorca szigetére, ezért nem volt lehetősége a spanyol gasztronómia alaposabb megismerésére. A négycsillagos szálloda nem fordított túl sok gondot a gyakornokok élelmezésére, a személyzet étlapján mindennapos volt a sült krumpli, a paradicsomos tészta, de a rántott szelet például húst alig tartalmazó mirelit termékből készült, ugyanígy a húsgombócok és a többi étel is. Sajnos a tenger gyümölcseit se sikerült megszeretnie ezen a helyen.


Akkor a litván burgonyakifli elkészítése:

Hozzávalók a tésztához:

  • 3-4 db közepes méretű burgonya
  • 1 tojás
  • 1 mokkáskanál búzaliszt (én azért egy evőkanállal tettem bele)
  • 1 csapott kávéskanál só
  • a panírozáshoz: 1 tojás, zsemlemorzsa
A burgonyát megfőztem héjában, még melegen áttörtem, és félretettem hűlni. Amíg hűlt, elkészítettem a gombamártást és a tölteléket. Amikor visszatértem a tésztához, a kihűlt krumplihoz adtam a tojást, a lisztet és a sót, és kézzel összegyúrtam, majd hosszú rudat formáltam belőle, elfeleztem, és újra elfeleztem, és újra, amíg 8 db kis korongot nem kaptam. A korongokat kicsit kilapítottam, megtöltöttem a húskrémmel és rolád alakúra formáztam. Ezután tojásba, majd zsemlemorzsába forgattam és forró olajban kisütöttem.

Hozzávalók a gombamártáshoz:
  • 1 maréknyi szárított vargánya (Csincsillától), de lehet nyugodtan csiperkéből is készíteni
  • 2 kicsi gerezd fokhagyma egyben
  • 2-3 evőkanál tejföl
  • 1/2 fej hagyma
  • babérlevél, só, bors, aprított petrezselyem
A szárított vargányát beáztattam 10 percre, majd az áztatóléből kivettem, a lét átszűrtem. Ebben az átszűrt lében tettem fel a gombát a fokhagymával együtt főni, és mivel nekem nem volt maradék főtt húsom (ahogyan azt a recept megkívánta), mellédobtam 2 db filézett, 2 cm-es csíkokra vágott csirkecombot is. Sóztam, borsoztam, és addig főztem, míg a hús megpuhult. Ekkor kiszedtem a húsdarabokat külön, és a gombát is külön. A gombát beleraktam az aprítógépbe, mellédobtam a fél hagymát és a tejfölt, és krémesre kevertem a géppel. Hígítottam a levével és újra kevertem egyet az aprítóval. Ezután a mártást visszaöntöttem a lábosba, egy babérlevelet tettem még bele és ezzel kicsit összeforraltam. Amikor elkészült, friss petrezselyemmel fűszereztem.

Hozzávalók a töltelékhez:
  • 10 dkg főtt hús (a recept szerint baromfiaprólék vagy borjú)
  • 1-2 mokkáskanál vaj
  • 1 tojás
  • 1/2 fej hagyma
  • 1/2 mokkáskanál liszt
  • só, bors, aprított petrezselyem
A főtt húst az aprítóba tettem, megdaráltam, mellédobtam a hagymát, ezzel pépesre kevertem. Kiborítottam egy tálba, hozzáadtam a többi hozzávalót és kézzel jól összedolgoztam. 

Lehet, hogy nagyon macerásnak tűnik, de egyrészt nem volt az, másrészt megérte vacakolni vele, mert Mazsi annyira örült neki, hogy alig bírta kivárni a fényképezést és olyan jóízűen fogyasztotta, hogy öröm volt nézni!

4 megjegyzés:

csincsilla írta...

nagyon jópofa, hogy együtt indul a külső és a belső töltelék:)
egyébként is nagyon szép az egész. én biztos még több lisztet tettem volna hozzá, csodálom, hogy az egy evőkanállal működött. a panírozásig bevállalnám, utána nem:) mármint a gyártást, enni enném, nagyon is:)ámbár Rebeka azt hallotta a közös fodrászunktól (a legjobb pesti fodrásztól, egyébként), hogy pálmazsírban kell sütni, az nem büdös, ki fogom próbálni.
ja, és ti ott a Mazsival, gondolom, nem hiszitek, hogy ennyivel megúsztátok a blogon a spanyol gasztrobeszámolót. én olyan 4-5 részes vendégsorozatra gondoltam:) na jó, lehet egy kicsit hosszabb is:)

Andi írta...

Remélem, Mazsi érteni fogja a célzást!

mazsolla írta...

ajjjajjjjj :))) sajnos tényleg nem érdemel több említést az ottani gasztroéletem...amikor meg már elmentünk étterembe, annyira ki voltunk éhezve itthoni normális kajára, hogy kétszer is hagymás sültmájat rendeltünk..:D a harmadik alkalommal pedig sztéket...és vendégségben is sztéket csináltattunk magunknak.az is sokat mond, hogy 6 kilót híztam, amiből már sikerült leadni 2,5-et úgy hogy igazából nem is diétázom.szóval ennyire volt "jó" az ottani kaja:(
Viszont ez a litván töltött burgonyakifli ISTENI volt, fel is vetettem a családi ünnepi kaják közé.
És amúgy szereztem litván barátot is! :) (viszont törököt meg görögöt nem...valószínűleg a BOLGÁR zavarhatott be..KHÖM :/)

Bea írta...

Jaj, ez nekem is nagyon tetszik. Kicsit a burgonyakrokettre emlékeztet. Nekem jöhetne bármikor a gombamártás nélkül. Azt valamilyen paradicsomos mártogatóssal helyettesíteném.