2008. december 1., hétfő

Kandírozott narancshéj és narancslekvár



Hogyan csempésszünk egy kis vegyszert az adventi asztalra?. Rém egészségtelennek találom a citrusfélék héját, biztos vagyok benne, hogy tele van vegyszerrel, még a gyümölcs belseje is, nemhogy a héja, és persze lehet hosszasan sikálni őket, de a beépült mérgeket nem igen lehet körömkefével kioperálni. Biztos lehet valahol biováltozatot kapni, de fogalmam sincs hol, szóval ilyenkor, karácsonytájt, kicsit megmérgezem magunkat. Kicsit enyhíti a lelkiismeret-furdalásomat, hogy általában odafigyelek rá, hogy mit eszünk, és a fenti helyes, mérgezett dolgokból nem kereskedelmi mennyiség készül. A remek kedvcsináló után jöjjenek a receptek!
A célszerűség jegyében egyszerre szoktam őket csinálni. A narancshéj Stahl Judit receptje, a narancslekvár pedig Lajos Marié volt, de már eléggé átalakítottam.
Kandírozott narancshéj (stollen és egyéb gyümölcskenyérek elmaradhatatlan alkatrésze!): vékonyan meghámozom az alaposan (körömkefével:)) lesúrolt narancsokat, megpróbálok formásabb darabokat kialakítani. Hideg vízben felteszem főni, hagyom egy percet forrni, utána leszűröm, és újrakezdem az elejétől. Kb. négyszer, ötször, hatszor, én mindig elfelejtem, hol járok, és biztos, ami biztos, forralom még egyszer. Utána cukorszirupban (fele víz, fele cukor) főzöm a héjakat még egy óráig, a végén pedig kristálycukorban meghempergetem őket.
Narancslekvár (1 kg narancsból): nagyon alaposan megtisztítom a narancsgerezdeket, mindenféle fehér bundát és hártyát el kell róluk távolítani, ez elég lassú művelet. Felteszem őket főni, beledobálok a lábasba még némi hajszálvékony csíkra vágott kandírozott narancshéjat is. Mehet bele még egy fél citrom leve, és kb. ugyanennyi narancslé is, ha van kéznél. Ha már kicsit egyneműsödött, akkor kell még hozzá adni némi cukrot (ez nagyon a narancs függvénye, 10-20 dekányiról van szó), és az E-számok beállítása végett megy még bele fél zacskó zseléfix (3:1). Kicsi forralás után mehetnek az üvegekbe.

2 megjegyzés:

Andi írta...

Nem baj, hogy megelőztél, mert én tök máshogy csinálom és úgyis felteszem a saját verziómat!

Névtelen írta...

jajjj de szép a fejléc!!!
(karácsonykarácsonykarácsony!!)