2009. április 24., péntek

Szedres minitorta, ricottás tortácska és portugál tojásos, újra


Szedres minitorta
A recept innen van. Csak a banánt lecseréltem a savanykásabb szederre, és lekicsinyítettem:) Mármint a formát. A tejszínhabos befejezést meg most egyszerűen elhagytam.
Volt már egy húsvéti előzménye ennek a tortának, az akkori hadakozásomat nem volt kedvem megírni (hogyan háborúzom a gonosz tortákkal című állandó rovatunkat átadtam az Andinak), a három alkotórészből csak a tejszínhab sikerült, úgy-ahogy. Többször elindultam a kuka felé is az egyes alkotóelemekkel és azoknak elemjeivel, aztán mégis befejeztem, a tanulságokat levontam, a torta minden hiányosságaival együtt nagyon-nagyon ízlett, el is fogyott gyorsan. Sajnos, csak ilyen rossz képem van róla (rossz tortáról rossz kép:)).

Tudtam, hogy újra meg fogom próbálni, mert tényleg nagyon finom. Közben tanácskoztam az Andival is, és a tanácsára megfogadtam, hogy soha, de soha többé nem fogom kukoricakeményítővel helyettesíteni a kukoricalisztet. Ez elég sokat segített:) És a tésztával is új utakra indultam:)

A tészta Dorie Greenspan szinte mindenhez jó pie-tésztája, tényleg jó szinte mindenhez, és ráadásul nagyon gyors és nagyon finom.
- 1,5 csésze liszt
- 2 evőkanál cukor
- 3/4 teáskanál só
- 15 dkg jéghideg (fagyasztott) vaj, dobókockányira felkockázva
- 2,5 evőkanál jéghideg (fagyasztott) növényi zsiradék, 2 darabra vágva
- kb. 1/4 csésze jéghideg víz
Ezeket a hozzávalókat nagyon gyorsan kell összekeverni, anélkül, hogy felmelegednének. A legjobb háztartási robotgépben, egy két gyors nyomással összekeverni a lisztet, sót és cukrot. Utána a zsiradékok, és a legvégén a víz, tényleg mindig csak egy-egy pillanatra kell megnyomni a gombot. Utána kiborítom deszkára a morzsát, és gyorsan összenyomkodom tésztává. Fóliában mehet a hűtőbe legalább egy órára, de akár öt napot is kibír ott. Fagyasztani is lehet.
Ez az adagot D.G.egy 22,86 centis formához adja meg, nekem ez túl vastag lenne. Ebből a mennyiségből nekem 24 db kis muffinméretű kosárka és egy kis, 16 cm-es átmérőjű pite jött ki.
A tésztát lisztezett deszkán kinyújtottam (nagyon könnyű vele dolgozni) olyan 2mm vastagra, nagy kiszúróval köröket vágtam ki, és belenyomkodtam egy muffinsütő mélyedéseibe (nem kell kivajazni a formát, mert úgyis elég zsíros a tészta).


Látszik a képen, hogy nem a tetejéig, mert ez egy elég mély forma, és nem akartam háromkezes tortácskákat gyártani. Utána a vakra sütéshez mindegyikbe beletettem egy-egy kis sütőpapírt, és megtöltöttem sütőbabbal (ez azért kell, mert ha nincs rajta nehezék, felpúposodna a tészta).


Mehetett vissza a hűtőbe, kb. 20 percre. Közben jó forróra felforrósítottam a sütőt (230 fok nálam), és olyan 20 percig sütöttem a kis formákat (látszik, amikor elkezd pirulni a széle). Kivettem a sütőből, kivettem a kis papírokkal együtt kivettem a babokat, és még visszatettem, amíg szép ropogós halványbarnára nem sültek (ez még kb. 10 perc). Aztán kihűtöttem őket egy rácson.
A krém hozzávalói (12 kicsi kosárhoz):
- 1 dl tej
- 2 tojás sárgája
- 2 csapott evőkanál cukor (ezt direkt lemértem, olyan 25 gramm)
- 1 evőkanál kukoricaliszt
- kicsi őrölt fahéj
- csipet só
- 1 mokkáskanál vaníliakivonat
- 1 evőkanál vaj

A tejet felforralom. Egy másik, vastagtalpú edényben habosra keverem a tojást, a cukrot és a sót, hozzáadom a keményítőt. Folyamatos habverés közben hozzáadom a forró tejet, először csak egy picit, aztán megint egy picit, stb. Továbbra is folyamatos habverés közben majdnem felforralom, ezalatt teljesen besűrűsödik. Leveszem a tűzről, mehet bele a vanília. Kb. öt perc múlva belekeverem a vajat, és hagyom kihűlni.

A kihűlt kosárkákba belekanalazom a krémet, és belenyomkodtam a felengedett és lecsepegtetett szedreket. És ha nem lettem volna lusta, és nem lett volna így is nagyon finom, akkor még megkapta volna a koronáját is:
- 1/2 csésze hideg tejszín
- 1 evőkanál cukor
- 1/2 teáskanál vaníliakivonat
- 1 evőkanál tejföl
A tejszínt fel kell verni a cukorral és a vaníliával, és a végén mehet bele a tejföl.

Andi csinos banános pitéjét lásd itt:)

Ricottás tortácska
Volt ugye maradék tésztám:) Meg némi ricottám, igazán csak véletlenül:)
Nincs sok írnivaló róla. A tésztát kinyújtottam szép körré, és beleegyengettem egy kicsi, 16 cm átmérőjű kör alakú szilikon formába, úgy, hogy legyen egy kb. centi magas pereme is. A nyers tésztát megkentem házi meggylekvárral, és beleöntöttem a tölteléket (30 dkg ricotta, porcukor, vaníliás cukor, 2 teáskanál liszt, 2 egész tojás alaposan összekeverve). 230 fokos sütőben kb. 25 percig sült, szép piros a tejeje, szóval látszik, amikor kész van. Érdemes a sütő aljára tenni, mert a tészta alja a problémás része, annak kell jól átsülnie.


Portugál tojásos süti
Ezzel húsvétkor már volt egy próbálkozásom szintén. Azóta kicsit olvasgattam utána, ld. pl. itt, és kicsit változtattam a tölteléken, az előzővel nem voltam maradéktalanul elégedett:) A tészta viszont maradt, mert az finom volt nagyon, szóval nem váltottam át leveles tésztára.
Tehát a kis maradék tésztával kibéleltem a muffinsütő mélyedéseit, aztán még hűtöttem húsz percig a tésztát.
Közben összekevertem a tölteléket, mivel csak 12 kosárka volt, 1 dl tejet 0,5 dl sűrű tejszínnel, 1 egész tojással, 3 evőkanál kristálycukorral, negyed zacskó vaníliás cukorral és 1 púpozott teáskanál liszttel. Ezt töltöttem bele a nyers tésztakosárkákba, és szintén nagyon forró, 230 fokra előmelegített sütőben sütöttem, kb. 20 percig, amíg szép ropogós barna nem lesz a teteje. Nekem ez jobban ízlett, mint az elődje.

7 megjegyzés:

Andi írta...

Fantasztikusak!

Bea írta...

Elállt a szavam és leesett az állam...Erre nem tudok mást írni, mint Andi: fantasztikusak. Nem semmi vagy Csincsilla!

tata írta...

khm... mazsi ilyen sütiket kaptál! :)

mazsolla írta...

mégeccer: JUHÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉJ!! az ég áldja csincsillát, egy imát is elmondok érte (úgyis gyakorolnom kell amerikára...vihi) :D

Andi írta...

Én már csak azt szeretném megtudni, hogy kinek sütötted ezt a rengeteg sütit, amikor nálatok senki sem szereti (avagy mindenki fogyózik)????? És én miért csak egyet kaptam, amikor én nem fogyózom, hanem hízókúrán vagyok? Amúgy annyira finom volt, hogy bár a jó izébe kívántam a pie-tészta receptjét, amikor én dolgoztam vele (nyilván valamit elrontottam), most lehet, megint megpróbálom, mert ájult állapotba lehet tőle kerülni...

Ági írta...

A fogyókúrázó lélek elgyengül a sütik láttán... Mit kell csinálni a szederrel, hogy ne legyen ecetsavanyú? Én mindig elfuserálom a szedreseket, és csak gyomorégést kapok tőle. Én is szedres ájulást akarok, mint Andi!

csincsilla írta...

a szeder saját, kivételesen pomázi, van egy szederbokrunk. gondolom, éretten kell leszedni. a ribizli pl. nekem mindig savanykásabb, de pont jó ellenpont egy édes tortában. lehet, hogy egyszerűen érzékeny vagy rá.