2009. augusztus 5., szerda

Svéd uborka csalamádé

Ne kérdezzétek, nem tudom, miért svéd... És azt sem, hogy tényleg ez lehet-e a hivatalos neve, vagy csak Erzsi néni (ő egy másik Erzsi néni, nem Imi keresztanyuja) nevezte el így.

Pontosítás! Latsiától megtudtam, miért svéd: "Szia, azért svéd, mert itt Svédországban nagy kedvenc ez a savanyúság. Úgy, mint otthon Mo-on a kovászos uborka....mondjuk."

Az elejéről kezdem a történetet. Balatonszárszón nyaraltunk idén a baráti társasággal (4 lány, 5 fiú), és mint mindig, amikor oda megyünk, a jól megszokott, bevált helyen szállunk meg: egy idősebb házaspárnál, Erzsi néninél és Vili bácsinál. Ők egész nyáron a nyári lakban élnek, a kétszintes házat pedig kiadják nyaralni vágyóknak. Andinak nagyon tetszene a hely. A kapu felől egy szép kis kert van, meg is mutatom:


Már itt lehet látni, hogy tele van gyümölcsfákkal, de ez még semmi. Ott, ahol a fészer cserepes tetejét látjátok (alatta egyébként egy borospince van) kezdődik a hatalmas hátsó kertjük sokkal több gyümölcsfával, zöldségekkel. Egy igazi gazdaság. Vendéglátóink egyébként nagyon kedves, közvetlen emberek, szívesen ajánlom bárkinek, hogy náluk szálljon meg.

Egyik este, amikor valahonnan mentünk "haza", láttuk, hogy Vili bácsi nagyüzemben hagymát és uborkát szeletel. Meg is kérdeztük, hogy mit csinál és mondta, hogy csalamádét, két nap múlva már meg is kóstolhatjuk. Két nap múlva pont kerti partit rendeztünk náluk, kolbászt, szalonnát, zöldségeket sütöttünk és Erzsi néni kihozott egy üveg csalamádét, hogy együk meg a vacsihoz. Nem mellesleg megjegyzem, hogy sütött nekünk vagy 200 db palacsintát, amihez kb. 8 féle tölteléket kínált... Hú, még most is érzem a számban az ízét, ha rágondolok.

A csalamádé annyira ízlett nekünk, hogy elkértük a receptjét, amit rögtön le is írt három példányban, mert Bori, Bee és én érdeklődtünk nagyon iránta. Az én példányom így néz ki:

Az utolsó előtti mondat nagyon tetszik. :)

Aztán Erzsi néni gondolt egyet és azt mondta, szerinte csináljuk meg másnap, ad hozzávalókat és akkor biztos megjegyezzük, hogyan kell elkészíteni. Azt hittük, csak viccel, de másnap reggel ott várt minket egy fél adaghoz uborka, hagyma, edények, gyalu és minden ami kell hozzá. Borival neki is láttunk, összeraktuk a csalamádét. Két napig állni hagytuk és aznap amikor indultunk haza, kaptunk üvegeket, hogy haza tudjuk hozni. :) Itthon pedig már anyuékkal nagyobb mennyiségben újra megcsináltam.


Hozzávalók:
- 4 kg uborka
- 1 kg hagyma
- 1 dl só
- 8 dl cukor
- 2,5 dl 20%-os ecet
- 1 kávéskanál szalicil
- 1 kávéskanál borkén

Az uborkát megmossuk, tesómmal meg is súroltuk, hogy a szúrós külső részétől megszabadítsuk. Mi lilahagymát és vöröshagymát használtunk, de igazából a lilahagyma színe nem fog érvényesülni az ecet miatt. A hagymát és az uborkát (héjával együtt) leszeljük, rétegesen egymásra helyezzük, majd rászórjuk a cukrot, sót, borként, szalicilt és ráöntjük az ecetet. Szerintem az ecetből valamivel kevesebb kell, de amíg érik a csalamádé néha megkóstolhatjuk és ha úgy találjuk, hogy túl édes, még mindig önthetünk rá ecetet.

1-2 napig tiszta konyharuhával letakarva állni hagyjuk, néha megkeverjük, aztán üvegekbe töltjük, és rámerjük az állás közben eresztett levét. Lezárjuk az üveget és mehet is a polcra.

Engem a hagymás uborkasalátára emlékeztet az íze. Anditól kérdeztem, hogy a szalicilt mivel helyettesíthetem, ő a nátrium-benzoátot ajánlotta vagy azt, hogy egy rétegnyi olajjal zárjam le a tetejét. Van valakinek egyéb ötlete? Szívesen fogadnám!

Végezetül szeretném megmutatni, milyenek lettek a sárgabarack lekvárjaim, amit szintén életemben először készítettem, mint idén bármi mást, ami befőzéssel kapcsolatos. :)
Sajnos a baracklekvárnál nélkülöznöm kellett nélkülözhetetlen segédemet, mert éppen nyaralni volt, de anyukám nagy segítségem volt aznap. A csalamádét már közös családi vállalkozásban készítettük. :)


23 megjegyzés:

Latsia írta...

Szia, azért svéd, mert itt Svédországban nagy kedvenc ez a savanyúság.
Úgy, mint otthon Mo-on a kovászos uborka....mondjuk.
Nagyon guszta lett a Tiéd!

Névtelen írta...

Be jó, hogy pont most irtad ezt areceptet, mert tegnap kaptam uborkát és nagyobbakat félre tettem salátábnak, igy fogom eltenni, bár borkénem nincs.Úgy tudom, hogy az a szép színéért kell.A lekvárjaid gyönyörűek, szép kezdet-:))

Bea írta...

Kedves Latsia, nagyon köszönöm a felvilágosítást, már pontosítom is a bejegyzésben az információt! :)

Kedves Névtelen! Igen, a borkén a szép színéért kell és azért, hogy ha sokáig állni hagyod a kamrapolcon, ne veszítsék el a zöldségek teljesen a ropogósságukat. De ha gyorsan elfogyasztod, szerintem fölösleges bele a borkén és a szalicil is! :)Köszönöm a dicséretet!

Ági írta...

Múltkor vérvételen voltam, ott a laboráns nővérkék pont ezt a receptet diktálgatták le egymásnak (hja, a magyar munkamorál), de ott mustár is volt a leírásban, de nem mag, hanem a normál étkezési mustár. Ott is nagyon magasztalták, hogy milyen finom, ropogós marad. Biztos tuti recept!

Judit írta...

Köszönöm a választ, az előbbi névtelen én voltam-:)

Mazsolino írta...

Valaki megehette, nem? :)

Bea írta...

De, biztos valakinek annyira megtetszett a sok üveg lekvár, hogy felfalta monitoron keresztül. Nem te voltál? :)

Ági, el sem tudom képzelni, hogy nézhet ki normál mustárral. Vajon nem színeződik el nagyon a leve? Lehet, hogy legközelebb az egyik üvegembe teszek, mert biztos nem lesz rossz íze tőle! :)

Judit, nagyon szívesen! Látogasd máskor is az oldalunkat! :)

Mazsolino írta...

Éééén? Neeem. :) Nem tennék ilyet! :))
Ha a meggyleki tűnt volna el, akkor tudnám ki volt az, de így nyomozni kell. :)
Ezt kell amúgy érlelni, vagy lassan meg is kóstolhatjuk? Nem emlékszem...

Bea írta...

Nem kell érlelni, azonnal lehet enni. :)

Mazsolino írta...

Csak lassan, tudom. :)

Andi írta...

Hú de szépek, és nagyon izgalmas recept, megpróbálom én is! Ez a rengeteg üveg a 4 kiló ubiból lett?

Nagyon tetszene nekem ez a ti nyaralóhelyetek, jól ismersz már Bea! Hogyan tehetnék én is szert egy ilyen hatalmas kertre, egy Vili bácsira, aki elvégzni a munka nehezét és főleg egy szép házra a Balaton mellett???

Andi írta...

Jaj és az a borospince... Kész vagyok!!! :-)

Gyönyörűek a barilekvárjaid is, a kóstolómat még nem bontottam fel, de majd nyilatkozom róla!

Bea írta...

Igen, egy adagból lesz kb. 8 üveg csalamádé.
Andi, szerintem úgy, hogy keresel magadnak egy Vili bácsit a Balaton mellett, akinek van egy szép háza hatalmas kerttel na és persze borospincével. :) Elképzelem, hogy feladsz egy hirdetést "Vili bácsit keresek..." kezdetű szöveggel. :)
Imi szerint a barilekvár sikerült legkevésbé az eddigi három féle lekvár közül. Viszont megtiltotta, hogy meggylekvárt adjak bárkinek is ajándékba. :)

Mazsolino írta...

No megkostoltuk. Mmmm, hát fincsi lett! Akarok majd még egy adagot, hogy adhassak ajcsiba. :)

csincsilla írta...

nagyon finomnak tűnik, és teljesen egyszerűnek. szóval feltétlenül ki kell próbálnom.

Mona írta...

Elkészitettem nagyon finom lett,örök hála ezért a receptért!!!!

Bea írta...

Kedves Mona, nagyon örülök, hogy ízlik nektek is! :) Köszönöm, hogy írtál. :)

kosoma írta...

Én is kipróbáltam, isteni lett, köszi a receptet, és ha esetleg a Vili bácsiékról lehetne többet megtudni azt is meg köszöném! Ilyen szállásra vadászom!

Bea írta...

Kedves Kosoma!

Nagyon örülök, hogy elnyerte tetszésedet a recept, mi is imádjuk ezt a csalamádét. :) És persze Vili bácsiékat is. Sajnos a szállással kapcsolatban viszont nem tudok jó híreket írni Neked, mert mind Vili bácsi, mind pedig Erzsi néni nagyon idősek és mindketten betegek. :( Már csak 3-4 állandó visszajáró vendégcsoportot fogadnak, újakat nem. Nehezen mozognak, küzdenek a kórházakkal, stb. Ha esetleg hallok mástól hasonló jó szállásról (és szállásadóról) feltétlenül feltöltöm ide az elérhetőséget.

Üdvözlettel:

Bea

kosoma írta...

Szia Bea!

Köszönöm gyors válaszodat, és a lehetséges infókat is, Vili bácsiéknak pedig jobbulást kivánok!
Egyébbként pont ma fog elkészülni a svéd sali ujjabb adagja! Az első adagból 6 üveggel csücsül a kamra polcon, maradt egy kicsi a tál alján, a gyerekeim addig jártak a hűtőre még elnem fogyot!
Szép napot neked, és jó sok pihenést a nyárra!

Névtelen írta...

Szia!

Én legelőször 2013-ban készítettem el, de valamiért kimaradt 2 év. Most a Te recepted szerint készítem el:) Bevallom mér nagyon várom, hogy az ízek összeérjenek! Köszönöm a receptet, majd jelenetkezem, hogy milyen sikerem volt vele.
Üdvözlettel: Edit

Bea írta...

Szia Edit!
Jaj de örülök, hogy te is szereted ezt a savanyúságot. Köszönöm szépen, hogy emlékeztettél rá, egy időre megfeledkeztem róla, de azt hiszem, itt az ideje, hogy újra elkészítsem.
Várom jelentkezésed, remélem sikeres lett az idei csalamádéd is! :)
Bea

Névtelen írta...

Annyit szeretnék az uborka eltevéshez hozzáfűzni,hogyha a kimosás után még pluszban kifőzzük forró vízben pár perc alatt az üvegeket nem kell semmilyen tartósító! Én most ezt az uborkás salátát kipróbálom de nem teszek a borkénen kívül semmi más adalékanyagot hozzá csak a só ,cukor ecet ..borkén.......A főzéssel elölünk minden csírát s baktériumot s így nincs szükség tartósítószerekre ,főleg ha kiskertben magunk neveltük a zöldségeket gyümölcsöket ne mérgezzük már meg !!!!