2009. január 28., szerda

Sütőben sült lágytojás


Nem tudom mi a neve valójában ennek az ételnek, Nigella egyik múlt heti főzőműsorában láttam, és persze azonnal lecsaptam rá. Ugyanis egyik gyenge pontom a lágytojás. Drága keresztanyám, Gizi szoktatott rá a lágytojásra a sóska, a spenót és a kelkáposzta-főzelék mellett. Ő mindig sóskához készítette és úgy történt a ceremónia, hogy leült a gáztűzhely mellé, ránézett a karórájára, itt van előttem a jellegzetes mozdulat, majd megfőzte a lágytojást és tízből tízszer, százból pedig százszor lett tökéletes állagú! Nem tudom, hogy csinálta, de nem is tanulmányoztam a folyamatot a neki kijáró kellő figyelemmel, mert azt hittem, nem olyan nagy dolog.

Pedig dehogynem! Én már mindent próbáltam: hideg vízbe tenni a tojást, szobahőmérsékletű tojást használni, forrástól számítani az időt, vízbetételtől számítani stb. stb., és mindig ugyanaz a végeredmény: keménytojás (amit nagyon-nagyon nem szeretek, és ez a legenyhébb kifejezés rá). Illetve, nem, mert sikerült már nyerstojást is elővarázsolnom egy kis főzés után... Ezért csaptam le most Nigella receptjére.


Hozzávalók:

- 1 tojás (na erről a szóról, hogy TOJÁS, pedig Anna unokahúgom fog mindig eszembe jutni! Amikor tanult beszélni, egy alkalommal őt és anyukáját vittem kocsival, és a kocsimban tojástartó volt (mint mindig, na persze most is!), és meglátta Anna a tojástartót, majd attól kezdve megállás nélkül, amíg utunk tartott, folyamatosan ismételte: tojáááász, tojáááász, tójááááász... igen hosszú út volt.

Egy szufléformát (most tanultam Nigellától, hogy ezt a kis cserépedényt szufléformának hívják) ecsettel kivajazunk (én csak kikentem vajjal). Az edénybe beleütünk egy tojáááászt, megszórjuk pici sóval, borssal és 1-2 evőkanál tejszínt teszünk a tetejére. A tejszínre még pár csepp szarvasgombás olivaolajat csepegtetünk (azt persze nem árulom el, hogy én csepegtettem-e ilyet a tetejére), majd 190 fokon 12 percig sütjük.

Nigellának persze tökéletes lett! Én először 10 percre állítottam a sütő-főzővekkert, mert az én edényem picit nagyobb volt, mint emlékeim szerint Nigelláé, ezért alacsonyabb volt benne a cucc. Aztán én hüye, amikor letelt a 10 perc, még újabb 2 percre benthagytam a sütőben, és egy csodálatosan kinéző keménytojást kaptam végül. Ne kérdezzétek, hősiesen megettem, nem mertem volna kidobni így, a világ szeme láttára!

Utolsó-utolsó reményem a buggyantott tojáááász, amit megbeszéltünk Mazsival, hogy a vizsgái befejeztével feltétlen kipróbálunk! Várlak, Mazsi!

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

nekem már semmi dolgom a héten, a tied vagyok!!(kivéve holnap, mert megünnepeljük a csoptársakkal a vizsgaidőszak végét ;) )
még jó h NEM FELEJTETTED EL a buggyantott tojást (meg a gyümölcskenyeret...meeeg aaaaaaaaa....)

Andi írta...

A gyümölcskenyeret speciel elfelejtettem...
Egy pici időt adj, kérlek, hogy ezt a szörnyűséget kiheverjem. Most is épp kúrálom magam egy kis vörösborral, hogy meginduljon az emésztés. :-) Szólok ha csinálhatjuk!

Névtelen írta...

rendbeeeeeeeen:D
ja egyébként engem a mama szoktatott rá a lágytojásra, mondott is egy trükköt, hogy kell megcsinálni és (kb 10évesen) sikerült nekem is!(többször is csináltam!!!) szóval kérdezd őt szerintem!

Andi írta...

Azt hiszed, nem kérdeztem? Nekem SOHASEM sikerült, semmilyen módszerrel!

Névtelen írta...

bocc *pirul*

csincsilla írta...

hűha! ilyet is akarok, irtó jól néz ki! hogyan ettétek a tökéletes lágytojást a Gizikével a spenóthoz???

Névtelen írta...

Nekem már többször sikerült lágytojást csinálni és tudod mi volt a titka? Hogy a három perc forrásidő letelte után AZONNAL ki kellett venni a tojásokat és hidegvizzel leöblíteni őket!!
Na és, van már bizi??

Andi írta...

Bizi még nincs!
Ezek szerint mindenkinek sikerült a lágytojás-projekt, csak nekem nem. Micike is mondott egy tuti módszert, de már azt is próbáltam, és Éváét is, a már ismertetett sikerrel.
Úgy ettük a lágytojást a sóskához (nem spenóthoz), hogy egy kis krumpli mellé sóska, és mellé a megpucolt lágytojás, amit a tányéron szétvágtunk és a finom sárgája kifolyt, összekeveredett a sóskával, úgy nézett ki, mint aaaaa izé, de hát ez volt benne a legjobb!

Andi írta...

Még kaptam két tippet és ide leírom, hogy amikor majd kihevertem ezt a kudarcot, ki tudjam próbálni: Micikéé, hogy hideg vízben a hideg tojást fel kell tenni főni és amint elkezd zubogva forrni, azonnal kivenni a tojást, megmosni hideg vízzel és enni. Félix Zsuzsi pedig azt mondta, hogy szobahőmérsékletű tojást fel kell tenni és a forrástól számított 4, uszkve 4 perc 15 másodpercig főzni.
Köszönöm!