2010. december 16., csütörtök

Narancstorta


Hát nem vagyok teljesen normális, hogy a céges buliba nem egy kipróbált sütivel érkezem. Nálunk ugyanis idén úgy lesz a karácsonyi buli, hogy Marcsi, a főnökünk főz egy finom babgulyást (vagy Jókai-bablevest :-)), valamint egy francia hagymalevest, és mindenki visz valami saját készítésű édeset vagy sósat. Én ezzel a narancstortával készültem, de végigizgultam a sütést, hogy vajon hogy sikerül, és közben jöttem rá, hogy nem a kollégáimon kellene kísérleteznem, bár nálunk is, mint Beáéknál, minden házi sütinek nagyon hálás közönsége van. Na de mégsem állíthatok be egy cseppfolyós krémmel töltött kiszáradt, ízetlen tésztájú sütivel! Valószínűleg vigyáztak rám az angyalok, mert így ránézésre ehetőnek tűnik, talán nem sikerült totálisan elrontanom. Mert mégis hogy nézne ki, hogy pont én üres kézzel érkezzem a buliba? Az íze ugyan holnap lesz csak tesztelve, de ezzel már be merek állítani.


A receptet a Mediterrán kalandozásokban találtam, a spanyol ételek között, le is írom szépséges eredeti nevét, hogy Mazsi, aki spanyol nyelvvizsgára készül gőzerővel, gyönyörködhessen benne: TARTA DE NARANJAS. :-)

Hozzávalók a tésztához (28 cm-es tortaformához):

- 22 dkg liszt
- 5 dkg cukor (porcukrot tettem)
- só
- 11 dkg hideg vaj
- 1 tojássárgája
- 2 evőkanál hideg víz (nem szerepelt az eredeti receptben)

A lisztet elkevertem a sóval és a cukorral, majd belekockáztam a fagyos vajat, és a géppel morzsásítottam. (Mindenki úgy morzsásítsa, ahogyan a legjobban bevált neki: kézzel, aprítógéppel, robotgép keverőkarjával, bármivel.) A morzsás tésztához adtam a tojássárgáját, majd amikor láttam, hogy nem akar összeállni a tészta, még két evőkanál hideg vizet is löttyintettem bele, mire szépen összeállt.

Kibéleltem vele a fodros tortaformámat, és betettem a hűtőbe egy órára. Amikor eltelt az óra, a sütőt előmelegítettem 180 fokra, a tésztára pedig méretre vágott sütőpapírt terítettem, azt megszórtam rizsszemekkel, és 15 percig sütöttem (eredeti receptben 10 perc van megadva, de kevésnek találtam).


Hozzávalók a krémhez:

- 4 db narancs
- 7 dkg kandírozott narancshéj (kihagytam, mert még nem készült el)
- 6 tojás sárgája
- 10 dkg cukor
- 2 evőkanál narancslikőr (nem fontos mérőeszközt használni, öntsük ízlés szerint!)
- 1,5 dl tejszín
- 1-2 evőkanál szeletelt mandula (eredeti receptben fenyőmag)
- 2 evőkanál porcukor

A krémhez a tojások sárgáját a cukorral krémessé kevertem, hozzáadtam egy bionarancs reszelt héját (a kandírozott helyett), egy narancs levét és némi narancslikőrt. (Itt a recept nem írja, hogy a négy narancsból hánynak a leve kell a krémbe, ezért saját ötlet, hogy egynek a levét használtam. Sajnos később se derül ki, mennyire gondoltak a díszítéshez, és hányra a léhez.) Amikor a cukros tojássárgában elvegyült a narancslé és a narancslikőr, hozzákevertem a tejszínt is, majd az egészet átöntöttem a megsült tésztára (amiről előzőleg eltávolítottam a sütőpapírt és a rizst - erre persze külön felhívja a recept a figyelmet, nehogy ott felejtsük. No comment.)

160 fokon 45 percig sütöttem, remegve vettem ki a sütőből, hogy vajon a krém mennyire cseppfolyós maradt, de szerencsére szépen remegett a kezemmel együtt. Amikor kihűlt a torta, narancsszeletekkel díszítettem (2 db narancs), porcukorral és mandulalapokkal megszórtam. Ekkor visszatettem a sütőbe 200 fokon, légkeverésen kb. 5-8 percre, hogy a mandulalapok megpiruljanak, a narancs enyhén megsüljön és karamellizálódjon rajta a cukor. Na ezt nem tudom ellenőrizni, mert látszólag nem történt semmi, és tovább már nem mertem sütni.


A recept hiányosságai és az én hozzá nem értésem ellenére nagyon bízom benne, hogy legalább egy ehető szintet sikerült megütni, de jobban szeretném, ha nagyon finom lenne! Csincsilla persze pont ilyenkor van szabadságon...

16 megjegyzés:

mazsolla írta...

értettem mi a neve!!! :D az azt jelenti ugye, hogy meglesz a nyelvvizsgám? kíváncsi vagyok nagyon, majd kérek beszámolót, hogy hogy ízlett a többieknek.

Andi írta...

Annyira okos vagy! Ha ezt érted, akkor biztosan meglesz a vizsga!
Beszámolunk, mindenképpen beszámolunk, remélem jó hírekkel jövünk!

mazsolla írta...

jupiiii! :) én is remélem, jó ajcsi lenne karira Éviéknek. (még nemtom hol sütném meg...khömh...:D)

Andi írta...

Természesen itt nálam! Nyilván ez eszedbe se jutott ... khöh...

mazsolla írta...

micsoda ötlet!!! *khih*

Andi írta...

Ugyehogyugye? :-/

mazsolla írta...

:):)

csincsilla írta...

szerintem illetlen dolog pont olyankor narancstortát sütni, amikor nem tudom zsűrizni!!!! egyébként, sajnos, nagyon finomnak néz ki. nagyon-nagyon finomnak...

Bianka írta...

Nagyon guszta

Andi írta...

Hát elfogyott. És udvariasan dícsérték is. Még Dzsozef is... Ez jelent valamit.

Marcsi írta...

Én kicsit sem voltam udvarias!!! mondtam, hogy nagyon nagyon finom és akkora de akkora szeletet lenyomtam!!! :))) A mákfagyit is tedd fel légyszíves!!!!!!!!! fantasztikus volt az is!

csincsilla írta...

MÁKFAGYI???????????????

Bea írta...

Fagyi minusz húsz fokban??? :) Tényleg tedd fel Andi, érdekel engem is.

Gondolom a süti szépsége egyenesen arányos a finomságával. Nem hiszem, hogy udvariasságból dicsérték :)

zsuzsa írta...

Én most (ez nagyon egészséges este 3/4 10-kor) faltam fel a csomagolt szeletet. Hát most az jutott eszembe, hogy kár volt vékony szeletet kérnem...
Februárban kérhetek ilyet a szülinapomra?

Andi írta...

Marcsi, köszönöm! Nagyon örülök, hogy ízlett! De nagyon finomak voltak a levesek is, amikkel te készültél, kár, hogy nem vittem fényképezőgépet, hogy azokat is feltegyem a blogba. Meg a többi sütit is, mert egytől egyig mind finom volt. Majd ha megkapom a recepteket, minden felkerül a blogba szép sorjában.

Csincsilla, Bea, a mákfagyit is hamarosan felteszem! (hiszen szerepel a Táblázatban :-)!)

Zsuzsi, persze, hogy kérheted ezt a szülinapodra, csak azt nem értem, miért csak egy vékony szeletet vittél, amikor most is a te és Marcsi szavazatára készült??? A szavazóknak dupla szelet járna. Nagyon örülök, hogy végül azért vittél, és megkóstoltad, és hogy ízlett!

Andi írta...

Ottis, köszönöm! És nagyon finom is!