2010. január 9., szombat

Anyukám sajtos pogácsája

Mazsolinóval már gyerekkorunkban is nagyon szerettük ezt a pogácsát, amit anyu általában ünnepi alkalmakkor sütött. Fogalmam sincs, kitől kaphatta a receptet, de a Lajos Mari-Hemző Károly féle Sütemény és torta című szakácskönyvbe jegyezte be saját kézírásával.
Az utóbbi években szilveszterre szokta elkészíteni, így történt ez most is. Mondanom sem kell, nem egy adagot állt neki megsütni...:)


Hozzávalók:
- 40 dkg liszt
- 2 dkg élesztő
- 25 dkg vaj/margarin
- 15 dkg reszelt sajt + sajt a tetejére
- mokkáskanál só
- pirospaprika
- 2 dl tejföl

Anyu nagyon dolgozik. :)

A lisztet morzsoljuk el az élesztővel, majd a lágy margarinnal. Hozzádolgozzuk a reszelt sajtot, a sót és kevés pirospaprikát és a tejfölt is.
Deszkára téve kb. 1 cm-esre nyújtsuk ki, majd alulról-felülről és oldalról is hajtsuk össze a tésztát és pihentessük 10 percig. Újból nyújtsuk ki, hajtsuk össze, pihentessük. Ezt ismételjük meg 3-4-szer.
Végül ujjnyi vastagságúra nyújtva szaggassunk pogácsákat, tegyük sütőpapírral bélelt tepsibe. A tetejüket megkenjük tojással, megszórjuk reszelt sajttal, esetleg köménymaggal.
10-15 perc újabb pihentetés után 180-190 fokra előmelegített sütőben rózsaszínűre sütjük (kb. 10-12 perc).

Még langyosan a legfinomabb, betegre lehet enni magunkat belőle. :)
Én már jó pár naposan vittem be a kolléganőimnek a maradékot és pillanatok alatt elfogyott, követelték, hogy vigyek még.
Még soha nem próbáltam ki ezt a receptet, meghagyom anyunak. Szerintem ő csinálhatja a legfinomabban, mert beleteszi szívét-lelkét. :)

15 megjegyzés:

Mazsolino írta...

MM... az a pogi! De ennék most belőle egyet! Vagy többet... :) Sokkal jobb lenne, mint tanulni..

Andi írta...

Hú és azt a rengeteg sajtot ki reszelte le? :-)

Mazsolino írta...

A sajtreszelék egy gépezet segítségével keletkezett, amit apukánk irányított.

csincsilla írta...

már kezdtem hiányolni anyukátokat:) most kérnék egy nagyobb tállal belőle! ha valahol nagyon-nagyon finom pogácsát eszem, akkor el szoktam kérni a receptet. és a legnagyobb megdöbbenésemre általában ezt a receptet mondják (pici változtatásokkal legfeljebb). de mégis egészen más mindenhol. mért????? és ez az a recept, ami nekem szinte mindig ehetetlen lett. mért????

Bea írta...

Nem tudom. :( Lehet, hogy a hajtogatások számától függ? Vagy hogy ki mennyi sajtot tesz bele? Nem biztos, hogy mindenki ragaszkodik szóról-szóra a recepthez.
Furcsa, mert anyunak mindig egyformán finom ez a pogija és tudom, hogy ő pontról-pontra betartja az utasításokat.

Andi írta...

Kár, hogy Bea nem hallotta még soha ezeknek a "miért????"-eknek a hangsúlyát!!! :-)

segebaga írta...

Éljenek az anyukák!!! Nagyon rendes mama, pusszantás innen a távolból arra a dolgos kis kezére.

Bea írta...

Miért, milyen a hangsúlya a "miért"-eknek? :)

Köszi, kedves Segebaga, átadom anyunak! :)

Andi írta...

Ja igen, a hangsúly: hát az olyan, hogy időnként a hideg futkos az ember hátán. :-)

sheppie írta...

No, ezt én is kipróbáltam, mert a pogácsákkal soha nem volt szerencsém. :) Ez a recept tényleg jól sikerült, bár a mokkáskanál pirospaprikából egy nagyobb kávéskanás sikerül, így majdhogynem piros lett a pogácsa :D :D :D
Zoli szerint azért még valami hiányzik belőle... Én örültem neki, mert a korábbiakhoz képest ebből fél mázsát örömmel megettem :D

Bea írta...

Ne aggódj Bori, néha anyu keze is meglódul. Szerintem az a pogi amit a képen látsz szintén nem mokkáskanálnyi pirospaprikával készült. :)De ettől még ugyanolyan finom.
Én sem bírom abbahagyni az evését sosem. Azt hiszem, az a titka, hogy a tésztájába is kerül sajt.

Dani írta...

Ma kipróbáltam én is. Finom lett nagyon. Legalábbis a család állítása szerint...:)
Eddig nem sok sikerem volt a pogikkal.Ez pedig, még a blogomba is felkerült.
Köszönöm a receptet!

Bea írta...

Nagyon örülök, hogy kipróbáltad Dani! Anyukám pedig meg lesz hatódva, ha elmondom neki, hogy egy másik blogon is híres lett a pogija.

Névtelen írta...

tojás nem kell a tésztába? Éva

Bea írta...

Kedves Éva! Köszönöm hogy rákérdeztél, lehet, hogy már másban is felmerült ugyanez. Nem elírás, valóban nem kell tojás a tésztába. :)
Bea