2010. január 21., csütörtök

Kelkáposztás csülökegytál

Múlt hét végén volt egy fél fej feldolgozásra váró kelkáposztám, amiből nem szerettem volna a következőket csinálni:
- kelkáposztafőzelék,
- rakott kelkáposzta,
- frankfurti leves.

Valami másra vágytam, nem erre a szokványos három ételre. Elkezdtem keresgélni a neten, végül Imi bukkant rá erre az ételre: káposztás-burgonyás csülökegytál. Elolvastam és egész jónak találtam, mert ugyebár amelyik ételben csülök van, az rossz nem lehet. :) Ezért fogtuk magunkat és vettünk egy szép csülköt a piacon.


Aztán átolvastam újra a receptet és összevontam a szemöldökömet, mert nem értettem egy-két dolgot:
- miért kell a kelkáposztát három percig főzni, leszűrni és utána újra főzni?
- ha a zöldségeket kis kockákra, karikákra vágjuk, akkor miért kell utána belereszelni?

A helyes megfejtéseket nagyon várom! :)

A második kérdésre sejtem a választ: a "belereszeljük" tulajdonképpen egy elírás, igazából azt akarták írni, hogy "beletesszük", mert ahogy a recept melletti fotót elnézem, azon egyáltalán nincsenek lereszelve a zöldségek.

Végül egy kis ilyen-olyan módosítással készítettem el, ezért is változtattam meg a nevét.


Hozzávalók:
- 1 csontos füstölt csülök
- 1 fej hagyma
- 20 dkg burgonya
- 50 dkg kelkáposzta
- 10 dkg sárgarépa
- 4 gerezd fokhagyma
- 1 csipet őrült kömény
- 1 mokkáskanál majoranna
- vágott petrezselyem

A csülköt jól megmossuk és annyi hideg vízben, amennyi ellepi feltesszük főni. Mellédobjuk a meghámozott hagymát is. Mielőtt a hús teljesen megpuhulna, egy szem tisztított burgonyát is hozzáadunk. Amint a krumpli megpuhult, a hagymával együtt kiszedjük, mélyebb tálba tesszük, felaprítjuk, rámerünk a léből, és botmixerrel sűrűvé turmixoljuk. Ezzel sűrtjük majd be az ételt.


A kelkáposztát felcsíkozzuk, a krumplit kockákra vágjuk, a sárgarépát és a fokhagymát pedig karikára. Amint a csülök megfőtt (leválik a csontról), kiemeljük a léből, lecsöpögtetjük és hűlni hagyjuk. A zöldségeket beleszórjuk egy lábasba és felöntjük annyi csülöklével, amennyi éppen ellepi, megszórjuk majorannával, köménnyel, ha kell enyhén sózzuk és majdnem puhulásig főzzük.

Ekkor beleöntjük egy mély sütőtálba vagy egy előre beáztatott pataki/római tálba, megszórjuk apróra vágott petrezselyemmel és elrendezgetjük a tetején a kicsontozott, feldarabolt bőrös főtt csülköt.

Előmelegített sütőbe toljuk és addig sütjük amíg a csülök szépen megpirul.

Nekem enyhén szólva nehéz étel volt (többféle szempontból is, pl. az elkészítési ideje túl hosszú), nagyon laktató, nagyon telítő. A kömény és a krumpli miatt "kelkáposztafőzelék feldobva egy kis füstölt csülökkel" ízűre sikeredett. És túlságosan híg lett. Biztos, hogy nem fogom gyakran csinálni, de eléggé ízlett ahhoz, hogy elkezdjek gondolkodni rajta, hogyan lehet egy kicsit megvariálni, hogy különlegesebb ízhatást érjek el.


Íme egy kis összeállítás a konyhában használatos karácsonyi ajándékaimból. A botmixert most volt alkalmam a krumpli pürésítésénél kipróbálni. Sajnos az előző mixerem nem bírta a tavalyi lekvárbefőzés megpróbáltatásait, ezért kaptam újat. Idén háziszörp készítés projekt fog indulni, lehet hogy ott is jó hasznát veszem majd a botmixernek. Valamint, ahogy a képen látszik, továbbra is süthetek-főzhetek, mert szakácskönyvekkel is el lettem látva.

Andinak külön figyelmébe ajánlom a borsőrlőmet. :)

8 megjegyzés:

tata írta...

az a szívecskés, az micsodacsoda? az is muffinsütő?

mazsolla írta...

nade ííízre (a legfontosabb) milyen lett?

Andi írta...

Na végre van borsörlőd!!! Hogy tuggyá csinálni őrült köményt! :-)

Jól néz ki a kaja, de ezekhez a nehézségekhez én már öregecske vagyok. Az ajándékaid viszont gyönyörűek!

csincsilla írta...

igen, milyen lett ennyi munka után? én is így szoktam nézegetni a kelkáposztákat, hogy igen, ezeket nem, és akkor mit?:)és gratulálok az ajándékokhoz!

Hedvig írta...

Bor, sör lő?

Bea írta...

Igazatok van, csak a lényeget felejtettem el leírni! :) Tudtam, hogy hiányérzetem van. Máris pótolom!

Igen, Tata, muffinsütő, de még csak messziről méregetem, mert nekem furcsa, hogy nem papír muffinformába fogom tölteni az "anyagot". Így egy kicsit macerásabb lesz.

Furcsa, hogy feltűnt, hogy sok munka volt vele, pedig ezt direkt nem hangsúlyoztam ki és ahogy átolvastam leírva, még azon gondolkodtam, hogy jé, ilyen egyszerű ez a kaja? Akkor meg mit szórakoztam vele majdnem 4 órán keresztül??? :)

Hédi: én ehhez már fáradt vagyok. Hangosan kellett felolvasnom magamnak, hogy leessen. Azért köszi! :)

Podruzsik írta...

Igen, ez egy nagyon finom kelkáposztafőzelék lehetett csülökkel. De nem erre vágytál...
A kelben párolt fácán háziasításáról gondolkozom. Hogy is volt ez? A szárnyast először szalonnába, aztán kellevelekbe burkolták, vagy inkább fordítva, előbb kellevélbe, aztán szalonnába? Persze, ma már leginkább csak csirkéből lehetne - ha megtaláljuk a receptet, valósz. a Dobos C. József-féle szakácskönyvben is megvan.
A kel előfőzésekor állítólag kioldódnak belőle bizonyos anyagok, elvben kevésbé lesz puffasztó az étel.

Bea írta...

Kedves Podruzsik! Köszönöm a választ az első kérdésre, így már teljesen logikus miért kell előfőzni. Egyébként még csak kelkáposzta főzeléknek sem mondanám, mert ahhoz viszont hiányzik belőle nekem a rántás, és a pirospaprika miatt a pirosas-barnás szín.