2010. január 31., vasárnap

Citromos mákos süti


Hogy mi ez a sok mákos süti a blogon? A minap kaptam egy e-mailt Zsuzsi kolléganőmtől, amit gyorsan továbbítottam Csincsillának. Ez állt benne:

"Mák a csontritkulás ellen.

Szlovákiában több évvel ezelőtt egy egész temetőnyi sírt kellett exhumálni, mert áthelyezték azt a falu túlsó oldalára. Mindenki legnagyobb meglepetésére a csontok teljesen ép állapotban voltak, olyannyira, hogy tudományos vizsgálatot indítottak az okok felderítésére. Az eredmény egyszerre volt banális és megdöbbentő. Kiderült, hogy a helyi lakosság rendszeresen, heti 3-5 alkalommal fogyasztott étkezési mákot különböző ételek formájában, mivel épp a máktermesztés volt a falu egyik fő bevételi forrása. A további tudományos kutatások kiderítették, hogy a mák olajának rendkívül magas foszfortartalma volt a "felelős" a kalcium hatékony felszívódásáért, és a csontokba beépüléséért. A kutatások során létrehoztak két, egyenként 20-20 fős csoportot, melynek tagjai előrehaladott csontritkulásban szenvedő nők voltak. Az egyik csoport hagyományos kezelést kapott, míg a másik napi 1-1 = mokkáskanálnyi mákolajat szedett. Az eredmény mindenkit meggyőzött! A mákolajjal "kezelt" csoport valamennyi tagjának csontozata normális értéket mutatott már 12-16 hónapos kezelést követően. Tanácsom tehát: hetente 3-szor fogyasszon mákos ételeket, vagy rendszeresen alkalmazza a gyógynövény-szaküzletekben is kapható mákolajat."

Jó, gondoltam, akkor sütök mákos sütit! És ezzel kapcsolatban beindult a fantáziám: úgy képzeltem, ha lesz egy péksütiboltunk Csincsillával, a tökéletesen házi péksütik mindegyikéhez kiírjuk majd, melyiknek milyen kedvező élettani hatása van a szervezetre. Ha mondjuk bejön a boltba egy csontritkulásban szenvedő ember, rögtön elolvashatja a táblán, hogy a mákos sütijeinket (v)eheti meg egészsége megőrzése érdekében lelkiismeret-furdalás nélkül, sőt, akár gyógykészítményként.

Aztán tovább álmodoztam a boltról: lesz egy leülős, beszégetős helyiség, ahová bejönnek a stresszes, munkában és életben megfáradt emberek, körülnéznek, és a sütik leírásából tanácsokat kapnak arra, hogy épp mit kell enniük, hogy a gondjaikon úrrá tudjanak lenni. Lesz mákról, teljes kiőrlésű lisztekről, mézről, gabonákról, stb. szóló értekezés röviden persze, hogy mindenkinek legyen kedve elovasni, legyen ereje felfogni az olvasottakat.

Aztán lesz egy másik helyiség, ahová a sietős vendégek berohanhatnak a megszokott dolgokért: mákos tönkölyzsemléért, köményes rozskenyérért, vagy olyan kenyérért, amiben sonka is sült, és még sok-sok édes és sós, és mindenképpen egészséges finomságért.


Ezekről álmodoztam, míg a megszokott módon elrontottam egy finomnak induló mákos sütit. Nem írom le a készítését, megtalálhatjátok gesztenyénél. Elég az hozzá, hogy nekem nem sikerült előállítani, mert a tésztája túl nehéz lett, félbevágva is egyenként 1 kilósnak tűnik; a krém pedig túl lágy, annyira, hogy felszeleteléskor mindenhol folyik ki két egykilós tésztaemelet közül.


A teteje végig van repedve, de bár ez lenne a legnagyobb gond vele! Egyszerűen nem lehet szeletelni, nem lehet szállítani. Az ízével nincs semmi baj, legalábbis ezt állítja Toma, de kezelhetetlen!


Kicsit ideges vagyok a sok elrontott kajától, és sajnos ez átragad a környezetemre is. Itt látható a fotóművész, amikor bekattan, és elege van belőlem. Mondjuk megértem, mert én is így vagyok ezzel!

25 megjegyzés:

mazsolla írta...

:D:D:D:D:D:D:D
annyira el tudom képzelni a jelenetet...SZEGÉNY TOMA!!:D
meg persze szegény te! de a süti biztos fini:)

Andi írta...

A süti kuka!
És Toma is! (röhög)
De nem, Toma nem kuka, hanem szenved, de én annyira ideges vagyok!
SZEGÉNY TOMA!

mszdolla írta...

jajjmá ha az íze finom, akkor kit érdekel a külső! nem ismered a mondást? nem a méret a lényeg...jah nem az, az hülyeség! hanem nem a külső számít hanem a belső :P

mazsolla írta...

upsz, a nevem nem sikerült...:D

Andi írta...

és ez is hülyeség! :-)

mazsolla írta...

attól függ: pölö sütiknél nem hülyeség, mert rá lehet fogni, hogy rusztikus, ám más esetben....:D

Andi írta...

Mazsi, te annyira jó fej vagy! :-D

mazsolla írta...

kösszépen!

viki írta...

ki az az mszdolla?? vihhi nekem mnden süti szép, így ez is!

csincsilla írta...

csak nem dobtad ki a kukába????
biztos nagyon finom lehetett, ezer éve tervezek valami a citrom-mák vonulattal.
és tetszik a sütibolt:) és szegény gyerek.

mazsolla írta...

khöh..

viki írta...

Emszí Dolla?

mazsolla írta...

$$$$$$$$

Bea írta...

Nem is csúnya ez a süti! Mazsinak igaza van, mindenre rá lehet fogni valamit. Pl. ha ez a süti így lenne befotózva egy szakácskönyvbe, azt hinnéd, hogy így is kell kinéznie. És ha nem repedezik be a teteje és nem folyik ki a krém, megijednél, hogy elrontottad!

Mazsolino írta...

Őszintén szólva nem is tudom, mi a baj a sütivel. Már azóta nézegetem, hogy fent van, de nem értem... Annyira guszta!!! Megláttam, és arra gondoltam, hogy hú, de jó lenne megkóstolni (a kedvenc bögrés mákosomra hasonlít), és a kifolyt trutyiba belemártogatni a sütit... EZ ÍGY JÓ!! :)

Hedvig írta...

Citromos-mákos? Már nyerő!

Andi írta...

Köszönöm! Mivel képtelen vagyok kaját kidobni, valószínűleg meg fogom enni, legalábbis nagy részét. De tényleg nem sikerült, még mindig lehetetlen szeletelni, és ehetetlen. A kukába első felindulásomban szoktam az ilyeneket dobálni, de most ez elmaradt.

Unknown írta...

Nagggyon finom volt, nem értem mért mondtad, hogy nem fog ízleni! Nagyon jó volt! Ilyet még! :DD

Andi írta...

Vivi, de drága vagy! :-)

segebaga írta...

Szerintem az a baj a sütivel,hogy : KODOBTAD!!!! Ejnye-ejnye!!!

Andi írta...

Bocs :-(

Unknown írta...

pedig szét oszthattad volna köztünk >.<

Andi írta...

Bocsánat! A barátnőm azt mondta, hogy romlott. Sütöttem csokisat, mikor jössz? :-)

Unknown írta...

hááát... mikor menjek? ^^ :)

Andi írta...

Siess, nehogy elfogyjon!