2009. december 28., hétfő

Vaníliás kuglóf

Sokat gondolkodtam, hogy karácsonyi sütemény- és ételsor beszámolómat mivel is kezdjem? Végül az egyik kedvencem, a kuglóf lesz az első a bejegyzések sorában.

Apu minden évben, december 24-én reggel két kuglófot süt: egyet maguknak egyet nekünk. Ez már szinte hagyomány, elmaradhatatlan mióta elköltöztem otthonról. A bevonat, attól függően hogy milyen kedve van, lehet csoki vagy egyszerűen csak vaníliás cukor. Én az utóbbit szeretem jobban, mert nagyon finom illata van. Nekem ez is hozzátartozik a karácsony-érzéshez.


Hozzávalók:
- 40 dkg liszt
- 8 dkg vaj VAGY margarin
- 8 dkg cukor
- 3 tojássárgája
- 2,5 dl tej
- 2 dkg élesztő
- mazsola, citromhéj, vaníliáscukor/vaníliaaroma
- csipetnyi só

Az élesztőt 1/2 dl langyos tejben csipetnyi cukorral felfuttatunk. A maradék cukrot a vajjal és a 3 tojássárgájával habosra kavarjuk. Hozzáadjuk az élesztőt, apránként a lisztet, a többi tejet, a reszelt citromhéjat, a mazsolát, a vaníliát és mindezeket jól elkeverjük, dagasztjuk. Puha tésztát kell kapnunk.
Kivajazott kuglófformába öntjük és langyos helyen kb. 50 percig kelesztjük, 30 percig egyenletes, meleg (180 fok) sütőben sütjük.
Amint megsült, kiborítjuk a formából, megszórjuk vaníliás cukorral vagy csokival vonjuk be.


Jól betakargatva több nap után is olyan friss, mintha akkor vettük volna ki a sütőből.

13 megjegyzés:

csincsilla írta...

hű, hogy néz ki!!!! karácsonyra kaptam egy gyönyörűséges tortatálat, lehet, hogy ezzel kéne felavatni. már úgyis sír a család valami kalácsszerűség után, és a vaníliát testületileg imádjuk.

Andi írta...

Gyönyörű! és amint Tamás végzett nálam a fácánlevessel, jöhetne hozzám apukád egy kuglófot sütni...

Bea írta...

Oké, Andi, szólok apunak, hogy mehet hozzád. Úgyis fel kellene avatnia a karácsonyra kapott kötényét. :)

Én is annyi minden szépséget,okosságot kaptam a konyhába karácsonyra! És megvan a borsőrlő is amit Andi, te hiányoltál múltkor! :)

Andi írta...

Hú, Bea, hogy mi milyen kötényeket láttunk ma Mazsival a Duna Plazában!!!!

Nagyon-nagyon kíváncsi vagyok a kincseidre, felteszed ugye? És a borsörlő, na majd el se tudod képzelni, hogy tudtál eddig élni nélküle! :-)

tata írta...

ezt meg kell sütnöm mazsi parancsára, de én is nagyon szeretném.

Andi írta...

Kuglófot már én is ígértem neki! (piri)

tata írta...

csokicseppeset csinálok asszem. de miért kell vaj is meg margarin is?

Bea írta...

Hát ööööö...izé, nem kell vaj is meg margarin is csak gyorsan akartam írni és ez lett belőle. Helyesen: vaj VAGY margarin.

Igen, Andi, terveztem hogy felteszem a kincseket, de valahogy egy képre szeretném passzírozni, hogy ne foglaljanak túl sok helyet a blogon. Még meg kell terveznem a kompozíciót :)
Szerintem láttam már én is olyan kötényt, amire te gondolsz. Kidolgozott felső (és alsó) testű pasikkal? :D

tata írta...

úristen bea! majdnem elba...tam a kuglófot! úristen.
amúgy hol láttál kidolgozott felső és alsó testtel rendelkező pasikat konyhai kötényben? azonnal nevezd meg a helyet! :)

Bea írta...

Nem pasikat láttam kötényben, hanem a kötény mintázata volt egy kidolgozott felsőtestű pasi. :)

tata írta...

óóóóóóóóóó

tata írta...

MEGCSINÁLTAAAAAAM!!!! és tényleg finom! köszi

Mazsolino írta...

Hihetetlen, milyen guszta képeket csináltál róla, Tesóm! Ma elfogyott a kuglóf vége.
Egyszer megkóstolnám vmi karamellás cuccal leöntve... :)