2008. november 26., szerda

Szegedi gulyás


Nem tudom, miért Szegedi gulyás ennek az ételnek a neve, az egyszerűség kedvéért én is ezt használom, mert a cserépedényes szakácskönyvemben így van. Szerintem inkább cserépedényben sült Székely káposzta lenne a helyes. Néhányszor készítettem már így a székelykápit és mindig nagyon ízlett, bár most ezt még nem kóstoltam, annyira tele lettem az illatával. Toma egy tányérral bevágott belőle, aztán zaklató kérdéseimre nem túl lelkesen, de azt mondta, finom.

Egyébként is arról jutott eszembe ez a kaja, hogy múlt héten hoztam haza egy kis savanyú káposztát savanyúságnak és a fiam legnagyobb döbbenetemre mind megette egy ültő helyében. Úgy tűnik, kezd felnőni, legalábbis abban, hogy a savanyú káposztát már végre megeszi.


Azzal kezdődik, hogy fél kiló húsból pörköltet kell főzni. A recept vegyesen sertés- és marhahúst ír fele-fele arányban, de csináltam már pulykából is. Amíg fő a pörkölt, a cseréptálat be kell áztatni. Én most úgy csináltam, hogy tegnap már megfőztem a pörit, mert tudtam, hogy ma dolgoznom kell, ezért amikor hazaértem, beáztattam a tálat, majd amikor végeztem a munkával, kezdtem a rétegezést: fél kiló savanyú káposztát kell a vizezett cseréptál aljára tenni, erre a pörköltet, és betakarni savanyú káposztával. Negyed liter leveskockából készült húslevest kell még ráönteni. Én most a rétegek közé és a tetejére is tettem pár darab babérlevelet, hogy kicsit pikánsabb legyen. A cseréptálat a fedelével lezártam, hideg sütőbe beraktam, és 220-225 fokon másfél órát sütöttem.


Sokféleképpen lehetne még variálni, például gondolom, nem lenne rossz, egy kis krumplit belekockázni, vagy már tejfölt tenni a rétegek közé is, esetleg nem rétegesen lerakni, hanem összekeverni, majd azt megsütni. Annyi biztos, hogy ez egy igazi téli étel! (Tudom, Micike télen-nyáron, tavasszal-ősszel, bármikor imádja! Fogok is vinni neki a pénteki hosszú műszakjához egy adagot.)

9 megjegyzés:

csincsilla írta...

izgatottan várjuk a receptet és a fényképet:)

Andi írta...

Jóvanna, majdnem mindig rányomok a közzétételre rögtön a cím beírása után! Neked mér pont akkor kell itt lenned? :-)

Andi írta...

Különben meg ma este msn-en megírtam a 3. és 4. pontot, amik nem jutottak reggel eszembe. Ha nem olvastad el, csak itt cikizel, akkor soha nem fogod megtudni mi volt az, mert soha többé nem fog eszembe jutni!

Névtelen írta...

Ezentúl én is sütőben fogom készíteni. (Már csak egy edény köll hozzája.)

Andi írta...

Szívesen odaadom az edényemet egy próbára!
Anyuci mindig azt mondta, hogy biztos finom így, de naggggyon energiaigényes! Sajnos igaz is.
Egyébként meg előbb kóstold meg a részedet! :-))

csincsilla írta...

nagyon szép, ki fogom próbálni, mi nagyon szeretjük a székelykáposztát, ez annál csak finomabb lehet.

Névtelen írta...

Megkóstoltam,úgyhogy biztosan áttérek a sütős változatra. :)

Andi írta...

Szuper! Teccik a siker! :-)

Andi írta...

Ja, és a cserépedényhez egy ötlet: ahhoz, hogy dobozokba tudjam szedni, meg kellett várnom, hogy kihűljön kicsit, de az alatt a kis idő alatt is (1-2 óra) a sok lé, ami az alján volt, a felére csökkent. A cserép beszívta! Érdemes azonnal kiszedni belőle, ha valaki szereti a lét.