2010. április 26., hétfő

Meggyes krémes lepény


Évának "dobtam össze" ezt a finom sütit. Sajnos nem tudom megmondani, honnan van a recept, mert egy fénymásolt újságoldalból dolgoztam, amin nincs rajta a lap neve.

Hozzávalók a tésztához:

- 10 dkg vaj
- 4 dkg őrölt mandula
- 10 dkg finomliszt
- 1 mokkáskanál rum (kihagytam)
- 1 mokkáskanál szárított sütőélesztő
- 2 tojás
- 10 dkg cukor
- 2 csomag vaníliás cukor

A tésztához a vajat felolvasztottam, és én nem őrölt mandulát, hanem szeletelt mandulát beleszórtam és pár másodpercig pirítottam. A tűzről lehúztam és belekevertem a lisztet és az élesztőt, de itt kellene beleönteni a rumot is. A 2 tojást a cukorral és a vínaliás cukorral habosra kevertem, majd a mandulás, lisztes vajas keverékkel tésztává "gyúrtam". Amíg a tölteléket készítettem, a tésztát letakarva hűtőszekrénybe tettem.

Itt kell megjegyeznem, hogy ahhoz, hogy majd a fodros tortaformát ki tudjam bélelni a tésztával, és a tetejére hagyott maradék tésztát ki tudjam nyújtani, ehhez a masszához még 5-8 evőkanál lisztet kellett szórnom a masszába, és még így is csak egy nagyon sűrű, csirizes, ragacsos nokedlitésztám volt. Reméltem, hogy a hidegtől egy kicsit még szilárdulni fog.


Hozzávalók a krémes töltelékhez:

- 2 dl tej
- 2 tojás sárgája
- 2 evőkanál kristálycukor
- 1 csomag vaníliás cukor
- 1 evőkanál étkezési kukoricakeményítő
- 25 dkg meggy (fagyasztott, felolvasztott, magozott meggy volt, több, mint 25 dkg)

A krémhez a tojássárgáját a cukorral és a vaníliás cukorral habosra kevertem, hozzáadtam a keményítőt, majd ráöntöttem a hideg tejet is (a recept szerint a tejet előbb fel kellett volna forralni, de én inkább hidegen adtam a tojáshoz). A cukros-tojásos tejet a tűzhelyen kevergetve kb. 1 percig forraltam, ez idő alatt jól besűrűsödött.

Itt kell megjegyeznem, hogy ez az adag krém egy fél sütihez se lett volna elég, tehát öntöttem még bele kábé 1 deci tejszínt, majd tovább kevergetve besűrítettem ismét. De nyugodtan mehetett volna bele akár 2 deci tej vagy tejszín is, akkor se lett volna túl sok a sütibe.

Kíváncsi vagyok, ezt a receptet valaha valaki megsütötte-e, mielőtt betette egy újságba. Valószínűleg a fotón látható süti egy másik recept alapján készült, ezt csak papíron tervezték meg...


A sütisütés végéhez érkezvén a fodros tortaformámat kivajaztam, erősen lisztezett kézzel és folyamatos lisztezés mellett belenyomkodtam a tészta kétharmadát a formába úgy, hogy a peremére is jusson. Megvártam, míg a krém langyosra hűl, addig a tésztát tortaformástól visszatettem a hűtőbe. Később a krémet a tésztára öntöttem, a meggyet beleszórtam, kicsit bele is nyomkodtam, ahol nem süllyedt el. A maradék tésztát 21 centis körré kellett volna lapítani, de nem akartam a pultomat összecsirizezni, szóval lisztezett tenyerem között próbáltam kilapítani és több részletben a tészta tejejére illeszteni. 200 fokra előmelegített sütőben 35 percig sütöttem. A formában hagytam kihűlni.

Ahhoz képest, hogy ennyire rossz volt a recept, a süti nagyon-nagyon ízlett. Éva is és Toma is 2-2 szeletet bevágtak belőle langyosan. Egy kis hideg, édes tejszínhab nem rontotta volna el.

8 megjegyzés:

mazsolla írta...

Én is úgy látom, hogy a sok szenvedés ellenére nagyon csinos lett! nekem csak az a bajom az ilyen sütikkel, hogy mindig megfulladok a tésztától. De azért egy kóstolást megkockáztatok szívesen ;)

Andi írta...

Köszönöm! :-)

Ez most nem egy fullasztó tészta volt - szerintem, de persze ezt tényleg csak kóstolással tudnád ellenőrizni, mert hát kinek mi a fullasztó, ugyebár.

mazsolla írta...

Akkor mindeképp megkóstolom, hogy el tudjuk dönteni!

csincsilla írta...

igen, elég érdekes a tésztája meg az elkészítési módja. mert tipikus pitetészta lenne, a tojásfehérjék nélkül, meg ha a vaj jéghidegen és nem olvasztva került volna bele. de így jogos a nokedliállag. érdekelt volna az újságban lévő kép:)
én is elég finomnak gondolom:)
egyébként mi ez a hisztérikus folyamatos sütés? nyári hízókúra?

Andi írta...

Bele akartam írni a bejegyzésbe, hogy magamon is csodálkozom, mert több sütit teszek fel, mint kaját. A sütisütögetés pedig nem volt jellemző rám. Asszem az a helyzet, hogy unom a csirkemellből készült kajákat, és mi mást tehetnék ide fel újdonságként, mint sütit.

csincsilla írta...

tetszik az irányvonal:)

Andi írta...

Amúgy meg igenis hízni akarok!

Bea írta...

Helyes! Hízzunk csak! :)

Egyébként a cseresznyés-csokis morzsatorta sem egy szép látvány, amikor kiszedjük tányérra, mégis milyen finom! Biztos jó lett ez a sütid is, amiben meggy van, nem lehet rossz.