2008. szeptember 15., hétfő

Fahéjas kuglóf, esős hétfő délutánokra és estékre


Hétfő reggel ritkán van olyan nagyon feldobva az ember, az meg még csak rátesz néhány lapáttal, ha egész nap csurog az a fránya, hideg, őszi eső. És amikor még kora este is csak zuhog, akkor kicsit bele lehet kapaszkodni egy bögre forró kávéba a jobb kézzel, a ballal meg egy szelet langyos fahéjas kuglófba.


Főleg, ha úgyis zsömlesütő nap van, és úgyis elő kell venni a gyúródeszkát, és úgyis forró a sütő, akkor már belefér egy kis nasi is, ezen alapvetően úgyis a kenyérsütőgép dolgozik.

Hozzávalók:
- 555 g simaliszt
- 2 dkg élesztő
- 10 dkg kristálycukor
- 1 kávéskanál só
- 1 csomag vaníliás cukor
- 2 dl tejszín
- 2 dl tej
- 2-3 dkg őrölt fahéj
- 2-3 kanál porcukor

A fahéj kivételével minden hozzávalót beledobálok a kenyérsütőgép üstjébe (a folyadékokat langyosan), és a tésztagyártó progin szép fényes tésztát dagasztatok vele, amíg kiszaggatom a zsömléket :). Hagyom meg is kelni ugyanott. Kb. egy óra múlva lisztezett deszkára kiborítom, két csinos gombócot gyártok belőle. Az egyiket összegyúrom 2 evőkanál fahéjjal (végtelen lustaságomból eredően nálunk még ezt is a szegény kenyérsütőgépnek kellett megcsinálnia). Szép nagydarabra kinyújtom a fahéjas tésztát, valahová félrepakolom, aztán kinyújtom a fehér tésztát, megszórom az utolsó kanál fahéjjal és 2 evőkanál porcukorral, ráterítem a fahéjas tésztát, és szépen feltekerem, mint a bejglit, nem túl szorosra. Karikába hajtom, és belegyömöckölöm az előre kivajazott kuglófformába. Letakarom, és hagyom a duplájára kelni. Ilyen csúnya hideg időben, mint a mai, jó alaposan betakargatom puha plédekkel is, és odaállítom a tűzhely tetejére, hogy amíg majd melegszik a sütő, az a kis hő is hasznosuljon.
Előmelegítem a sütőt olyan 220 fokra. Sütés közben megpróbálom nem magára hagyni szegényt, és ha nagyon pirulna teteje - ami majd persze a talpacskája lesz -, letakarom sütőpapírral, de át kell sütni (tűpróba:)). Nekem kb. 40 perc kellett neki.
Rácson hagyom kihűlni.
Amíg sült, próbáltam megint tomacicát fényképezni, továbbra is teljes a kudarc, vagy lefogom, vagy kimarad a fél macska.


Persze van, aki csak fekszik nyugodtan, és csóválja a farkincáját. Jobbról balra és balról jobbra.



Közben azért elkészült a kuglóf is.

11 megjegyzés:

Andi írta...

Fantasztikus beszámoló! Köszönjük! Olyaaaaaan igazi! Olyan nagymama konyhája, amiről már írtam, hogy a képzeletemet uralja: kint hideg, nyirkos, sötét, bent meleg, fahéjillatú, kenyérillatú, rossz cicával és nagyon jó kutyussal! Ez az!

Andi írta...

Lécci azt a csokis izét süsd meg a legközelebbi esős hétfőn, aminek a tetejét cukros tejjel (?) kell megkenni és f-fel kezdődik és stollennel végződik :-) Amelyikben egy jó nagy darab csoki van legbelül! :-)))

Névtelen írta...

hé te andi! te kaptál a kuglófból? :)

Andi írta...

Nem kaptam, de jól el tudom képzelni, nagyon jó a fantáziám!

csincsilla írta...

annyira bunkó vagyok! már megint elfelejtettelek benneteket! de van még nálam egy fél szelet... ha nem baj, hogy már letörtem a felét... hová vigyem?
és nem tudom, mi az a csokis izé, amit meg kéne süssek...

Andi írta...

Tesómnak vidd lécci, én várok a stollenre.
Hogy nem jössz rá, hogy melyik süti? tudod, amit mondtam, hogy f-fel kezdődik, mire te nem jöttél rá, de elküldted nekem a sütireceptjeidet, amiben meg is találtam a p-nál (valami prágai stollen vagy valami ilyesmi), de még ilyen nehezített körülmények között is rájöttem, hogy a STOLLENRŐL beszélgetünk...

Névtelen írta...

most télleg elvettük csincsilla uzsiját???? juppi!!!

Névtelen írta...

isteni, nagyon finom lett! köszi csincsilla! :)

Andi írta...

Télleg finom volt? (hüpp-hüpp, szip-szip, korr-korr)

Névtelen írta...

Micsoda mázlista vagy te Tata, addig puncsoltál míg jutott neked. Mi meg sírdogálunk.
Csincsilla! VIDEÓT akarunk Tomacicáról vagy adjál neki a csodavízből attól lelassul :)

Andi írta...

Jól mondod Segebaga!