2009. szeptember 30., szerda

Tarte fine


Azt hiszem, már túljutottam a magam számára kihirdetett almatortaverseny felén. Ez egy igen egyszerű recept, az egyszerűség kedvéért itt is Dorie Greenspan Baking című könyvéből vettem. Itt aztán tényleg nem kell állandóan a konyhában molyolni, ezt összegyúrni, azt hűteni, amazt félig megsütni, persze mindez arra az esetre vonatkozik, ha kész tésztát használunk. De persze ebben van a hátránya is. Nem szoktam bolti leveles tésztát használni, mert nem tudom, hol lehet nem margarinból, hanem vajból készültet kapni. Én eddig még nem láttam. (Pedig biztos van. Vajon hol?) És mi nem nagyon eszünk margarint. Ez az almás tarte fine nagyon egyszerű sütemény, vékony leveles tészta kirakva almával, csak jó minőségű alapanyagokból lesz finom, sem a tészta, sem az alma ízét nem nyomja el semmi. De most nem lett volna időm itthoni tésztagyártásra, szóval a boltira szorultam. Nem ismerem túlzottan ezeket (mármint a bolti leveles tésztákat), Friss Tante Fanny tésztát vettem. Ami pedig áll a következőkből: búzaliszt, növényi zsírok és olajok, ivóvíz, etilalkohol, kukoricakeményítő, étkezési só, citromlésűrítmény. Nyamm, de finom. Tényleg egyszerű volt leemelni a polcról, kényeztető a csomagolás (két lap kinyújtva, sütőpapírra tekerve, tényleg csak át kell emelni a tepsire), de nekem nem ízlik. Persze mitől is lenne vajíze. Szóval majd télen, ha időmilliomos leszek (haha, évek óta nyáron úgy képzelem, hogy majd télen mennyire rá fogok érni, télen meg fordítva), na mindenesetre csinálok majd rendes vajas leveles tésztát, és azzal szerintem mennyei lesz ez az almás.

Hozzávalók:
- 3 közepes édes alma (Idaredet használtam)
- némi friss citromlé
- 270 gramm vajas (!) leveles tészta
- 2 teáskanál tej vagy tejszín
- 1 nagy tojás, fél teáskanál vízzel (kenéshez)
- 3-4 teáskanál cukor
- (csipetnyi őrölt fahéj)

1/3 csésze baracklekvár, fényezéshez

Melegítsük elő a sütőt 200 fokra. Nyújtsuk ki a tésztát egy téglalappá, kb. 24x26 cm-esre (vagy görgessük ki a feltekert kész tésztát.) Tegyük egy sütőpapíron egy sütőlapra.
Az almákat hámozzuk meg, negyedeljük el, és magozzuk ki. Vágjuk nagyon vékony szeletekre, minden negyedet kb. 7 kis vékony szeletre. Rakjuk ki a tészta tetejét, szép sorokba rendezve az almacikkeket, átlapolva. Hagyjuk a szélén 1-1,5 centis üres peremet. A peremeket kenjük meg a tejjel vagy a tejszínnel, az almákat pedig a tojással. Az eredeti receptben nem szerepelt, de én megszórtam az almák tetejét egy kevés fahéjjal. Utána meg szórjuk meg cukorral, az alma édességétől függően.
30-35 percig sütjük, amíg a tészta felemelkedik, és szépen megpirul. Rá lehet kicsit nyomni a grillt is, ha sápadtnak találnád a tetejét. Persze csak óvatosan.

A lekvárt olvaszd fel kicsi vízzel, és kend meg vele az almákat. (Ezt a részt merő lustaságból most egyszerűen kihagytam.)

Ha tényleg finom lenne a tésztája, akkor nálam az első helyen verekedne a mandulással. Így értékelhetetlen, de kár.

8 megjegyzés:

Andi írta...

Fantasztikus! Ezt én is meg fogom csinálni! Egyébként amióta megszűnt a kedvenc levelesem, én is ezt a fajta leveles tésztát szoktam venni. Eddig. Kár volt idemásolnod az összetevőket, most annyira már nem ízlik... Kérlek majd csinálj nekem is finom levelestésztát a mélyhűtőmbe amikor sok időd lesz! Köszi

Moha írta...

Ez nagyon jól néz ki, biztos finom is!
Jót nevettem, én is úgy vagyok mint te, mindig azt hiszem,hogy na majd télen/nyáron.... aztán csak futok magam után.
Próbáld ki Nigella dán vajastésztáját, kevés macera,tökéletes eredmény:
http://mohakonyha.blogspot.com/2009/07/kakaos-csiga-es-turos-batyu-dan.html

segebaga írta...

Nem vagyok egy nagy almás fan (má sütibe), de ez istenien néz ki. Szeretnék teszter lenni Nálad is, felvétel van?

Bea írta...

De jó, hogy felraktad ezt a receptet! Pár hónapja a mélyhűtőben figyel egy doboz leveles tészta, most legalább tudom, mit fogok csinálni belőle! :)

Marcsi írta...

hm:) én almás süti rajongó vagyok:) Csincsilla ha esetleg nem lenne elég kostoló, tesztelő számíthatsz rám:)

csincsilla írta...

köszi moha, ki fogom próbálni, még van egy vajastésztás feladatom, és ebből a boltiból nem sütnék újra:)
és nagyon rendesek vagytok, hogy tesztelőnek jelentkeztek! egész almatortákat kellett szinte teljesen egyedül megegyek az érdeklődés hiánya miatt! nyaf.

Andi írta...

Szegény Csincsilla! Biztos sajnálnak a többiek!

Na szóval, ez a süti tényleg utolsó helyre szorult, mert a tésztája - kizárólag a többihez képest - nem volt tökéletes, de kaphat egy szép nagy jópontot az elkészítés egyszerűsége miatt.

Amúgy meg még ezzel a tésztával is nagyon-nagyon finom volt!

Andi írta...

Csak én már el vagyok kényeztetve...