2024. szeptember 21., szombat

Kung Pao vagy Gong Bao csirke


Ezt az ázsiai mogyorós-szójaszószos csirkét még augusztus végén csináltam, csak aztán beelőztek a blogon más, érdekesebbnek gondolt kaják. Ráadásul olyan bonyolult leírni, mert sok hozzávaló van és sok művelet, pedig az elkészítés tényleg gyors, maximum fél óra. És nagyon-nagyon finom lett, biztos, hogy többször is csinálok majd ilyet magamnak, csak felezni fogom a húsmennyiséget, mert ez egy főre kicsit sok lett. A szószt viszont nem kell majd felezni, jobban szeretem a sok-szószos kínai kajákat. Így amikor már többedszer ettem ebből a kajából, egy kis saját szószt is főztem hozzá a szokásos kínaimból, azaz egy kis méz, ketchup, rizsecet szójaszósz, keményítő, víz gyömbér és csili felhasználásával. De ez csak saját hiszti volt, nem kötelező!

Viszonylag sok receptet olvastam el (itt és itt és itt), amik nagyjából hasonlítottak egymásra, aztán így csináltam:

Húspác:

  • 1 evőkanál szójaszósz
  • 1 evőkanál rizsecet
  • 1 evőkanál keményítő
  • 1 evőkanál fehérbor
  • ½ teáskanál őrölt fehérbors
  • 1 tojásfehérje (a mélyhűtőből)
  • 50 dkg csirkemell apró kockákra vágva
A pácot összekevertem, és a felkockázott húst hozzáadtam. Félretettem pácolódni, amíg a többi dologgal foglalkoztam.

Szósz:
  • 3 evőkanál szójaszósz
  • 1 evőkanál balzsamecet
  • 1 teáskanál szezámolaj
  • 1 evőkanál fehérbor
  • ½ teáskanál őrölt bors
  • egy 3 cm-es gyömbérdarab (ez is a mélyhűtőből volt)
  • 2 teáskanál keményítő
Összekevertem ezt a szószt. Valamelyik receptben még írtak 1 teáskanál mézet és 1 teáskanál csilipelyhet is, ezeket kihagytam, ha jól emlékszem. Kóstolgatás után még ki lehet velük egészíteni a szószt.


És akkor a teljes kaja:
  • 2 evőkanál olaj
  • 1-2 db csilipaprika vékony karikákra vágva (nálam 1 db)
  • 1 db kaliforniai paprika kis kockákra vágva
  • 4 szál újhagyma felkarikázva
  • 3 gerezd fokhagyma összetörve
  • 8 dk pörkölt mogyoró
Plusz:
  • a bepácolt hús
  • az összeállított szósz
A serpenyőbe öntöttem az olajat, és amikor felforrósodott, 1-2 percig sütöttem rajta a kétféle paprikát. Erre mentek a pácolt csirkemellkockák, amiket folyamatosan kevergetve sütöttem. Ez a elvileg csak 3-4 percig tart, de a villanytűzhelyen sokkal lassabban sült. Biztosan azokkal az óriási gázégőkkel, amiket a látványkonyhákon meg a filmekben lehet látni, elég ennyi idő. Amikor kifehéredett a hús, hozzáadtam az újhagymát és a fokhagymát, és ezzel is pirítottam egy pár percig, végül ráöntöttem a szószt és belekevertem a pirított mogyorót is (én pörkölt mogyorót használtam, de lehet házilag is pirítani). Folyamatosan kevergetve összesütöttem az egészet, amíg a szósz egy kicsit besűrűsödött. Rizst főztem hozzá és kész:


A Duna megint árad, napok óta figyeljük a vízszintet a Rákos-patakon és a Dunán is. Az egészet a Boris nevű ciklon okozta, ami rengeteg esőt hozott Közép-Európára, beleértve a Duna vízgyűjtő területét. Hétfőn még így állt a Duna a Carl Lutz rakpartnál:




Szerdára a Pesti alsó rakpart eltűnt:



Csütörtök este a Rákos-patak torkolata:


Ez normál esetben ilyen:


Ezek pedig a ma (szombat) reggeli képek:



Az összes képet Tomi csinálta. 

Tegnap (pénteken) éjjel vagy szombat hajnalban tetőzött Budapesten, 830 cm-en. Rékától hazafelé jövet, éjfél körül elbringáztam megint a Rákos-patak torkolatához. Lenyűgöző volt az a rengeteg sötét víz, és az a nagy csend. Muszáj Borisnak megköszönnöm, hogy figyelmeztetett rá, hogy ne nézzek ártéren hétvégi házat. Esztergomban lett volna egy eladó, és meg is akartam nézni, de már nem akarom.

Nincsenek megjegyzések: