2022. április 11., hétfő

Újabb narancsos-mákos kuglóf - Réka receptje - és kirándulás a Hármashatár-hegyen


Pénteken végre megszereztem Rékától a narancsos-mákos muffin receptjét! Ezt most úgy mondom, mintha óriási harcok árán jutottam volna hozzá, de nem így volt, csak sokat kellett várnom rá. Sajnos pár évvel ezelőtt kidobtam a muffinsütőmet, mert rájöttem, hogy nem szeretem a muffint, és arra is rájöttem, hogy nem szeretem elmosogatni a muffintepsit, és már nem nézett ki vállalhatóan, így aztán most muffint nem tudok sütni. Helyette választottam a kuglóf formát, viszont azt még ki kell kísérletezni, hogy ebben a formában milyen hőfokon süssem hány percig. 

Az első próbálkozásom 200 fokon légkeveréssel azt eredményezte, hogy 10 perc alatt barna volt a süti kívülről, belül viszont még folyt. Visszavettem 180 fokra, és a légkeverést is lekapcsoltam, így sütöttem 50 percig. Le is takartam fóliával, hogy még lassabban barnuljon a külseje. Szerintem még tökéletesíteni kell a sütés részt, de így is eszméletlen finom lett. 

Na és a recept:

A jó receptek így néznek ki! Meg a jó szakácskönyvek. Amelyik steril, azt valószínűleg nem használják.

Hozzávalók (narancsos máktorta a leánykori neve):

  • 10 dkg szemes mák
  • 1,5 dl narancslé
  • 19 dkg vaj
  • 11 dkg porcukor
  • 2 db simára kevert tojás
  • 3 kávéskanál reszelt narancshéj
  • 19 dkg rétesliszt (Réka finomliszttel szokta, én kipróbáltam a rétest, így is finom, úgy is finom)
  • 1/2 cs. sütőpor
A vajat a porcukorral habosra keverjük. A mákot a narancslével, a lisztet a sütőporral + a narancshéjjal összekeverjük.

A habos vajhoz váltakozva adagoljuk a mákos narancslét és a lisztkeveréket. Közben gépi vagy kézi habverővel keverjük. A tojásokat a végén gyors veréssel belekeverjük. A formát vagy a tepsit kivajazzuk vagy sütőpapírral béleljük. A sütőt előmelegítjük kb. 45-60 percig (gondolom a gázsütőt), és kicsi lángon sütjük (na ezt nem olvastam). Tortaformában 50-70 perc, vagy 12 muffin, ezt nem tudom hány perc.

Még egy ötlet: minden legyen szobahőmérsékletű, mert nálam hűtőből volt a tojás is és a narancslé is, de amikor ezek a hideg cuccok a vajhoz kerültek, az egy kicsit visszadermedt. Lehet, hogy másnak ez alap, de nekem most kell megtanulni (saját kárán tanul a ...).

Még sülhetett volna egy kicsit.

Réka azt mondta, hogy ha géppel keverjük össze, akkor nem fontos betartani ezt a váltakozva adagolást, mert a gép jól össze tudja keverni a tésztát mindenképpen. De az fontos, hogy először a vajat a cukorral habosra keverjük, legalábbis ő ezt a részt betartja. Én is!

Vittem a kuglófból a vasárnapi kirándulásra, és Éva rögtön elkérte a receptet, annyira ízlett neki. Most házi szendviccsel nem készültem, hanem vettünk tonhalkrémeset a boltban (Éva hozta), és persze a kirándulás kezdetekor mindent felfaltunk. A mákos süti csak azért nem volt jó ötlet, mert utána találkoztunk Tomával és Enivel, és sikerült Grincsként bemutatkoznunk Eninek. 

A kirándulás pedig a nemrég átadott hármashatárhegyi szívbarát tanösvényen volt, és ezt a leírást követtük. 

A 65-ös busszal kell felmenni a Szépvölgyi dűlő végállomásig, vagy a 65A busszal a Fenyőgyöngye végállomásig. Az a trükk, hogy a 65-ös buszon szólni kell a vezetőnek, hogy a Szépvölgyi dűlőig szeretnénk menni, de nem mindegy mikor szólunk, mert attól függően áll be az utolsó megállóba a Fenyőgyöngyénél. A két végállomás között 3 megálló a különbség, és ez 10-15 perc séta, ami amúgy nem nagy dolog, simán le lehet sétálni, de Éva mindenképpen végig akarta vitetni magát a busszal. Szólt is, de kikapott, hogy nem időben szólt. Akkor kell szólni, amikor bemondja a buszon a hangosbemondó, hogy szólni kell, na.

A kirándulás kiindulópontján ilyen kis füzetkét lehet magunkhoz venni, aminek az egyik oldalán a térkép van, a másikon pedig ennek a szívbarát tanösvénynek a leírása, plusz egy kitöltendő táblázat, mert a túra több pontján meg kell mérni a pulzust és beírni, és ha akartuk volna, és mértük volna, akkor a kitöltött nyomtatványt kiértékelte volna Budapesti Szent Ferenc Kórház. Ehhez csak be kellett volna dobni a dobozba a kitöltött nyomtatványt. Nagyon szuper kezdeményezés.

Ez a füzet

Két útvonal van, a piros 5,2 km (kb. 90 perc), a kék 3,1 km (kb. 50-60 perc). Mi a piros útvonalat választottuk. Induláskor Éva látott egy őzet átugrani az úton előttünk kb. 100 méterre, sajnos én pont akkor néztem le az útra. Nem tudom, hogy igaz-e az őzis történet, mert már nem először történik, hogy Éva látja, és én pont nem. Állítólag csak egy villanásnyi ideig tart, de hát ki tudja, nem átverés-e ez az egész. :-)

Induláskor megmértük a pulzusunkat, de a többi pulzusmérő ponton sajnos nem. Gyönyörű virágok voltak, és szélcsendes helyeken fincsi meleg is volt. És nem volt tömeg szerencsére.

Ma két cuki lesz, egyik Anna, akinek küldtem a kuglófból, és aranyosan megette:


A másik Zora, aki szintén kirándulni volt hétvégén, és még a kisvasúton is utazott:


És ezt sütötte Éva 2022.04.17-én:

Nincsenek megjegyzések: