2023. március 27., hétfő

Epres galette és társai és Normika meg Ganji


 

Alibi recept, hogy tudjak kutyázni. Szóval tudjátok, hogy jó ideje minden hétvégén kutyát sétáltatunk a szentendrei Árvácskában, egyszer ugye Andival is. Fél 11-től fél háromig lehet, ezt általában ki is használjuk. Utána meg éhesek vagyunk és fáradtak és szomjasok, szóval eleinte sokszor beültünk valami útba eső cukiba egy kis sütire és kávéra. De aztán hamar rájöttünk, hogy azért jóval takarékosabb, ha hazamegyünk, és ott ejtjük meg mindezt. Nálunk is isteni a kávé, gyönyörű a kert, és én meg elég jól sütök. Így aztán péntekenként sokszor sütök egy adag tej- és gluténmentes sütit, és ezt majszolgatjuk a kávénk mellé a kutyázás után.

Évekig főleg kevert sütiket csináltam, azt most kicsit eluntunk. Viszonylag gyakran sütök valami zserbószerűséget is (mondjuk inkább mandulával), mert az rém egyszerű. Most valami epreset akartam, az ilyenkor kapható eper nekem nem ehető, de sütibe tök jó.

Általában nincs kedvem olyan gyönyörűen megmunkált sütiket csinálni, mint az Andinak, főleg, ha tudom, hogy magunknak csinálom. De még pont elmegy, és az íze pedig szuper. Mert hogy jól sütök.

Receptet most nem nagyon tudok adni. Mostanában mindig tartok otthon gluténmentes lisztkeveréket, ez alapesetben keményítő, amiért nem vagyok oda, de mivel túl sokat nem eszünk belőle, állagjavítónak jó. Meg rendes gluténmentes lisztet, ami hajdina, köles, ilyesmi keveréke, ebből már elég sokféle kapható. Azt szoktam csinálni, hogy egy tálba szórok mondjuk egyharmad gluténmentes lisztkeveréket (mostanában Miklós lisztet használok), hozzá kétharmad rendeset, ennek egy része bolti keverék, más része hajdina- és vagy kölesliszt. Ha azt akarom, hogy ropogós legyen a tészta, akkor kukorica liszt is, pár evőkanál. Ha meg azt szeretném, hogy olyan lágy legyen, akkor meg barna rizs, szintén pár evőkanál, nem több. Csipet só, vanília, 1:4 édesítő (mondjuk egy evőkanálnyi az utóbbiból). Aztán mehetnek hozzá a zsiradékok: tejmentes margarin és/vagy zsír, ez kb. a lisztmennyiség harmad, fele. Ezzel összemorzsolom. Utána jönnek hozzá a folyékony anyagok, annyi, hogy jól gyúrható, jól kezelhető tésztánk legyen. Egy-két tojás mindenféleképpen, a többi meg növényi tej vagy hideg víz, esetleg maradék kis növényi tejföl vagy tejszín. 

Ez a tészta elég jól gyúrható, nyújtható, formázható, persze azért kicsit törékenyebb, mint a gluténes. Most annyit csináltam, hogy lett két kis galette, meg jó pár kifli és párna. A galette-ekhez kerekre nyújtottam a tésztát, a közepét megszórtam vastagon darált mandulával, erre jött a felvágott eper, édesítő, szeletelt mandula, aztán visszahajtogattam a széleket. A kiflikhez háromszögeket vágtam, megkentem szilvalekvárral, megszórtam szeletelt mandulával, feltekertem. A kis táskákba vagy szilvalekvár jött mandulával, vagy körtebefőtt, daráltmandula-alapon. 190 fok, olyan 20 perc, kb.

Közben cukorszirupot főztem 1 deci vízből és 10 dkg cukorból, és ezzel lekentem a forró sütiket. Csinos lett, de rohadtul ragad, szóval ezt majd máskor kihagyom. A süti pedig szerintem isteni volt. Első nap a legjobb, mert tele van ropogós csücskökkel. Vasárnap ettük meg a végét, még akkor is nagyon jó volt, de ez a jó kis ropogósság addigra eltűnt.



Napi cukinak meg eb.

Mostanában két kis védencünk van az Árvácskában, Normi és Gandzsika (hivatalosan Norman és Ganja). Normit elvittük egy hétvégére Mindszentkállára is, és fantasztikusan viselkedett. Tegnap levittük a Duna-partra kicsit úszkálni. Itt is példaszerű volt. Valaki vigye már haza.


Több kép Normikáról: 

https://photos.app.goo.gl/qR9SBtPvLoNZ1Wy78


Ganjával a menhely környékén szoktunk kalandozni. Cukorfalat. Annyira kéne neki egy gazdi.


Több képe Gandzsikáról:

https://photos.app.goo.gl/A2TTGM42bxU27Tyd7


1 megjegyzés:

Andi írta...

Hát el vagyok ájulva, hogy minden és mindenki milyen gyönyörű, majd ilyen epreset szeretnék kérni, ha megyek legközelebb, bár előbb még el kell ennünk a maradék pénzünket, szóval majd akkor, ha legközelebb után megyek.

Kíváncsi lennék, hogy Ganzsika hogy lett megtisztítva a sarazás után, és hogy ki a hosszú hajú lány, megnövesztetted a hajad?