2023. február 14., kedd

Marlenka golyók


A Marlenka torta tésztájából elég sok megmaradt, azok a leeső szélek, amiket le kellett vágnunk, hogy kör alakja legyen a tortánknak. Ezeknek egy része ment a torta oldalára és tetejére felaprítva, de még mindig maradt jelentős mennyiség. Karamellkrémet is mindjárt dupla adagot csináltam, ha már annyi ideig kell főzni, és abból is maradt több mint egy fél konzervnyi. Sokat törtem a fejem, hogy mi legyen ezekkel. Azt tudtam, hogy a karamellt bármikor bármire el tudom használni, mert mindenki imádja és mindent feldob, de mi legyen a megmaradt tésztával? Találtam sok Marlenka golyó receptet, de mindegyikbe rengeteg vajat tettek, meg rumaromát (fú, csak azt ne!), és tudtam, hogy én ezt nem akarom. 

Nem volt más választás, kísérletezni kellett. Olgi is odaadta ehhez a maradék tésztáját, így lett 300 gramm, amit felaprítottam aprítógéppel, pontosabban mondva porrá őröltem, bár a receptek azt írták, legyen kicsit darabos. Majd úgy is kipróbálom egyszer. A karamellt már megírtam a Marlenka tortánál: tehát a 375 grammos lezárt konzerv sűrített tejet gyöngyöző vízben főztem 3 órát, de 2 is elég lett volna, és ennyi. A fél konzervnyi karamellhez (ami megmaradt a tortából) kevertem egy 450 grammos poharas tejföl (20%-os) nagyjából felét, így kaptam egy sűrű krémet. Ebbe öntöttem a porrá őrölt tésztamaradékot, majd összekeverés után próbáltam golyókat formázni belőlük, de túlságosan lágyak voltak, nem maradtak golyó formában. Meghempergettem egy kis darált tésztában, és betettem őket a hűtőbe. Másnap hidegen aztán igazán lehetett golyót formázni belőlük, kár, hogy nem maradt semmi, amiben újra meghempergethettem volna őket. Talán dióba lehetett volna, csak a családom nem eszik diót.

Tanulságok:

  • Kicsit kevesebb karamell is elég ehhez a mennyiségű tejfölhöz, mondjuk 3 evőkanálnyi, mert most még a tortánál is édesebb lett. Viszont így is elég gyorsan megettem négy golyót, és alig bírtam abbahagyni.
  • Nyugodtan készülhet a karamell akár úgy, mint a sós karamell krémem, vagy ahogy a sós karamell szaloncukornál készült, és valahol olvastam, hogy kókusztejből is lehet karamellt főzni.
  • Összeállítás után, de golyógyártás előtt be kell tenni a hűtőbe, hogy formázhatók legyenek a golyók.
  • Hagyni kell morzsát a bevonáshoz, mert így elég furán néznek ki szegények. Vagy ha nem marad, akkor valami más rucit ki kell nekik találni.
Annyira édesek ezek a golyók, hogy csak egy nagyon édes napi cuki jöhet ide, pl. egy nyári Amyke:


Remélem, ez a kép nem volt még! Türelmetlenül várom Pennyről és Winstonról a fotókat, meg a hozzájuk tartozó (ígért) isteni receptet!

Még egy nagyon érdekes dologra szeretném felhívni a figyelmeteket, hogy itt lehet követni egy tyúkudvar és egy tyúkól életét (most alszanak), és még távolról meg is tudjátok etetni a tyúkokat, és ami a legfontosabb, van egy komondor a farmon, tesóm már látta is őt!


Mindenkinek van neve (a nyuszinak Pöcök, a kakasoknak Mogyoró és Dimitri), még a patkánynak is, aki látogatja az udvart, képzeljétek, Semjénnek hívják! Sajnos a komondort még nem tudom hogy hívják. Gyerekkorom legutolsó komondorjának Dolly volt a neve.

Itt éppen valaki vásárolt kaját a tyúkoknak, és a csövön ömlött ki a kukorica:


Egyelőre Dollinak fogom hívni a komondort, épp most is ugat!

Nincsenek megjegyzések: