2010. március 21., vasárnap

Kekszszalámi

Egy szép fémdobozt kaptam egyszer Évától szülinapomra, és volt benne egy üzenet, hogy a receptjeim gyűjtésére kell használnom. Mára már színűltig tele a doboz, és tudtam hogy a legaljáról kell előbányásznom a keresett receptet, mert már legalább 10 éve van annak, amikor utoljára csináltam kekszszalámit. De nekiálltam megkeresni, amikor kisfiam az itthon található finom, pillekönnyű joghurtos tésztából készült csokis-kakaós házi rugelachra ügyet sem vetve, a South Park bámulása közben megevett félkiló háztartási kekszet NUTELLÁVAL! Na, adok én neked kekszet!


Jó tizenéve tanultam ezt a receptet egy barátnőm anyukájától, akinél egyik nyáron nyaraltunk Zalakaroson. A süti készítése közben özönlöttek elő az emlékek, mert egyik legemlékezetesebb nyaralásunk volt Tomával: ekkor bicikliztük körbe a Kisbalatont. Azon a nyáron - harmicas éveim elején - csúcsformában voltam, mivel itthon dolgoztam, így tudtunk nap mint nap biciklizni egész kora tavasztól őszig Vikivel, Mazsival és Tomával. Elmentünk Szentendréig, strandra jártunk, meg a Városligetbe, felfedeztük a Római-partot, sőt a Duna szemközti oldalát is végigbarangoltuk, bejártuk a Margit-szigetet, és még ezer érdekes és izgalmas helyet. És még ahhoz is elég bátor voltam, hogy a fiammal kettesben, kicsi autóm vonóhorgára szerelve szállítsam a bicikliket az ország másik végére egy számomra teljesen ismeretlen házaspár nyaralójába, hogy ott töltsünk egy hetet, mindezt a szent cél érdekében: körbebiciklizni a Kisbalatont.


Nem tudom Toma mennyi mindenre emlékszik az élményeinkből (általában sajnos nem sokra), de előttem van, mintha tegnap történt volna, mennyire izgultam, nehogy defektet kapjunk a kietlen országúton, ahol órákig emberrel nem találkoztunk, aztán hogy mennyire féltem Zalakomáron, amikor odarohantak biciklinkhez a helybeliek és kéregetni kezdtek ... féltünk tőlük. De ezután már csupa kellemes élmény várt ránk: a Kányavári-sziget, a hullámos padlózatú fahíd, az olajkutak, egy kisvakond, egy flakon vízzel leöntött kisfiam, és a vége felé a mérhetetlen fáradtság.


Na és a recept 1/2 adaghoz:

20 deka cukrot, 2,5 dkg kakaót és 0,8 dl (majdnem 1 deci) tejet gőz fölött 10 percig kevergettem. Ezután tettem bele egy lapos evőkanál lisztet, és még 5 percig főztem. Levettem a tűzről és a már előre elkészített 13 dkg vajat belekevertem, amikor felolvadt, 8 dkg vágott diót és 25 dkg mozsárban nagyobb darabokra tört háztartási kekszet is hozzákevertem. A masszából sütőpapíron (zsírpapíron, így van a receptben, de régen alufóliába tekertem) rudat formáltam és egy napig állni hagytam a hűtőben.


Ha jól sikerül - nem úgy mint most -, akkor gyönyörű vékony szeleteket lehet vágni a rúdból, éppen olyanokat, mint egy szép rúd téliszalámiból.

10 megjegyzés:

mazsolla írta...

először is: gyönyörű és kívánatos!:D

csak hogy egy kicsit vigasztaljalak itt van néhány (számomra) felejthetetlen emlék:
-félúton odafelé vagy visszafelé mindig megálltunk egy fagyizóban, ahol mindig új finomságokat kóstolgattunk
-mindig csináltál nekünk limonádét
-nyekergett a féked és amikor lejtőn mentünk a nyekergés mellé sírós fejet vágtál, amitől mindig röhögőgörcsöt kaptam
-amikor kánikula volt térdig belemehettünk a dunába vagy elmentünk a dagályra ahol hulla fáradtra lubickoltuk magunkat(és ettünk sok hambit)
-amikor aluljáróban voltunk mindig hangoskodtunk mert visszhangzik
-szentendrére nagyon készültünk mert messze volt
-mindig megdicsértél amikor "szépen" estem le a bicikliről:)

Andi írta...

Na most meghatódtam! :-)

Amúgy nem aluljáróban ordibáltunk, hanem a Béke úton a híd alatt, amin vasúti sínek vezetnek.

Jaj mennyit aggódtam mindig mindenen! Nehogy bajotok essen!

mazsolla írta...

milyen jó vót! :)
már most látom, hogy 10 év múlva pedig a mostani bulizásokra fogunk emlékezni ugyanígy! (direkt nem írom a főzést, mert azt életünk végéig csinálni fogjuk! ;))

Andi írta...

Mehetnénk megint biciklizni Szentendrére, nem?

mazsolla írta...

De! Meglátogathatnánk Évit, biztos örülne, és most a megyeri híd miatt eggyel egyszerűbb lenne odajutni :)

Andi írta...

Megbeszéltük!

csincsilla írta...

milyen vállalkozó voltál! három gyerekkel, ez igen. ezentúl minden recepthez ilyen történeteket kérünk! és ezt megeszi a gyerek?

Andi írta...

Persze, hogy megeszi, sőt még emlékszik is rá, hogy milyen régen csináltam.

Hedvig írta...

Fú, ez aztán szép bejegyzés volt!

Bea írta...

Még sok ilyen bejegyzést kérek én is Andi! A szentendrei bringázásotok nagyon jó ötlet. Mi tavaly húsvét hétfőn voltunk Imivel a megyeri hídon át. Az eredeti terv Rákospalota-Szentendre-Rákospalota volt, de végül is megtoldottuk még egy kicsit és Leányfalunál kanyarodtunk vissza. :)

A kekszszalámi pedig nagyon finom lehet, szeretem az ilyen édességeket. Fel fogom venni a kekszes repertoáromba. :)